Maria Riveiro har utsetts till professor i datateknik

Maria Riveiro, JTH.

"Det känns helt fantastiskt att bli professor inom en inriktning som är så högaktuell som AI", säger Maria Riveiro.

Maria Riveiro har utsetts till professor i datateknik på Tekniska Högskolan (JTH) och tillträdde den 1 april i år.

Tekniska Högskolan vid Jönköping University har sedan 2015 gjort en strategisk satsning på AI (Artificiell Intelligens) och är enligt Maria Riveiro på god väg att bli en viktig nod i Sverige för forskning och utbildning inom AI. Hon betonar att det finns det en enorm potential för att utnyttja kunskapen som JTH genererar tillsammans med nyfikna och innovativa företag och medborgare i regionen.

Maria Riveiros professur är inriktad mot människokoncentrerad AI, som fokuserar på hur AI-baserade system utformas och utvärderas.

- Det känns helt fantastiskt att bli professor inom en inriktning som är så högaktuell som AI, säger Maria Riveiro.

Hon ser fram emot att som professor hjälpa till att bygga en stark grupp för forskning och utbildning inom människocentrerad AI på JTH. Hon vill också vara med och bygga en centrumbildning inom tillämpad AI på JTH, som hon tror kan komma att ha stor betydelse för samhälle och näringsliv inte bara i Jönköping och Sverige, utan även internationellt.

2021-05-20