Tidigare JTH-student vid gränsen till Ukraina med Läkare utan gränser

Johanna Linder, alumn från JTH, jobbar för Läkare utan gränser.

Johanna Linder ansvarade för teamet inom Läkare utan gränser, som bland annat kontrollerade kommunikationsvägarna för transporterna in och ut ur Ukraina. Bilden är från ett annat tillfälle.

Johanna Linder som har läst logistik och ledning på Tekniska Högskolan (JTH) vid Jönköping University (JU) jobbade i våras på Läkare utan gränsers supportbas till Ukraina i sydöstra Polen.

Transporter med Läkare utan gränser i Ukraina.

Läkare utan gränsers transporter in och ut ur Ukraina består mestadels av sjukvårdspersonal och sjukvårdsprodukter

Det var när Johanna Linder såg en bussreklam om att Läkare utan gränser sökte logistiker som hon kände att det var något hon kunde göra med sin utbildning på JTH. 2011 blev hon antagen hos Läkare utan gränser som logistiker ute i fält och senare har hon varit regionansvarig för deras logistik i Subsahara. Numera ingår hon i organisationens utryckningspool och i våras var hon under två veckor rådgivare till Läkare utan gränsers supply team i sydöstra Polen.

Kontrollerade kommunikationsvägarna

Supportbasen ligger cirka åtta mil från gränsen till Ukraina och vägen därifrån och in i den västra delen av landet är den primära försörjningskorridoren för Läkare utan gränsers insatser i Ukraina. Transporterna, som görs med lastbil eller tåg, består framför allt av sjukvårdspersonal och sjukvårdsprodukter. Johanna Linder ansvarade för teamet som bland annat kontrollerade kommunikationsvägarna för transporterna in och ut ur landet utan att det blev några problem i tullen.

- Uppdraget kräver strategisk förståelse för supply chain samt erfarenhet av ledarskap inom Läkare utan gränsers organisation, vilket gjorde det värdefullt för dem att ha mig där för en kort period, säger hon.

”Borde rimligtvis inte vara någon måltavla”

Johanna Linder var inte orolig för att kriget skulle drabba henne och hennes kollegor under hennes tid på supportbasen. Hon hänvisar till att säkerhetsansvariga inom Läkare utan gränser följer krigets utveckling och försöker förstå logiken i attacker. Läkare utan gränser borde rimligtvis inte heller vara någon måltavla för Ryssland i den här konflikten, menar hon. Hon tycker inte att hon utsätter sig för risker, även om det säkert kan verka så utifrån.

”Blir inte så stressade när flyglarmet går”

Hon berättar att många inom Läkare utan gränser är vana vid att jobba under pågående krig och att vissa är villiga att ta större risker än andra.

- Har man varit med om liknande situationer tidigare har man vanligtvis bättre förutsättningar att klara av det igen. De blir inte så stressade när flyglarmet går och de måste söka skydd i en bunker, säger Johanna Linder.

När hon ser tillbaka på sin studietid tycker hon att logistik och ledningsprogrammet på JTH gav henne en grundläggande och generell förståelse för logistikbranschen. Hon fick även jobb kort tid efter utbildningen, som logistikansvarig på ett företag som sålde frukt och grönsaker.

Läkare utan gränser, deras insatser i Ukraina.

Kartan visar var i Ukraina som Läkare utan gränser gjorde aktiva insatser och donerade sjukvårdsprodukter i mars.

Fakta:

Läkare Utan Gränser har som mål att ge medicinsk vård i akuta kriser, krig och katastrofer och berätta för omvärlden vad de bevittnar.

Läs mer om Läkare utan gränser här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Läs mer om logistik och ledning-programmet på JTH här

2022-09-14