FAQ Microsoft-migrering

Vad innebär ”migrering”?

Det innebär en övergång från Novells till Microsofts produkter och tjänster.

Varför görs migreringen?

Den görs för att framtidssäkra IT-infrastrukturen vid Jönköping University. Den tekniska infrastrukturen utgör det grundläggande fundamentet for högskolans IT-verksamhet. Den tekniska infrastrukturen ska baseras på allmänt förekommande standarder, vedertagna lösningar och produkter med hög kvalitet. En standardiserad, stabil och väl fungerande infrastruktur med hög prestanda ska möjliggöra och säkerställa ett effektivt och flexibelt nyttjande av system och tjänster inom IT-området.

Högskolans nuvarande IT-plattform är, som hos enstaka lärosäten, baserad på Novells produkter. Vissa av Novells produkter håller hög nivå men sett över hela IT-plattformen är utvecklingen av Novells produkter mycket begränsad. Utbudet av såväl utbildning som konsultstöd for Novells produkter minskar och blir allt svårare att tillgodose. Akademiska och lärosätesgemensamma satsningar tillhandahåller i allt högre grad eller inriktas mot färdiga lösningar för en Microsoftmiljö.

När görs migreringen?

Etappvis 2016-2018.

Vad innebär migreringen för Jönköping University-personal? 

13 juni 2016
Skype for Business med kalenderkoppling
Office 365 ProPlus, med Outlook som ersättare för GroupWise
OneDrive för företag

1:a kvartalet 2017
Flytt av hemkataloger*

2:a kvartalet 2017
Ny gemensam lagringsarea

Kvartal 3-4 2017
Windows 10 i Programpaket 2017 för JU-pc

Vad innebär migreringen för Jönköping University-studenter?

13 juni 2016
Skype for Business
Office 365 ProPlus, med Outlook som ersättare för GroupWise och med tillgång till Office på egen dator
OneDrive

November 2016
Ny hemkatalog

Kvartal 2-3 2017
Windows 10 på JU-pc

Får jag någon utbildning i de nya systemen?

Ja, det finns möjlighet till flera olika former av utbildning, t ex workshops, självstudier, guider och manualer.

Måste något göras med min JU-pc?

För att din Jönköping University-pc ska fungera i nya miljön måste den ha senaste versionen (2015) av JU:s programpaket. Under 2017 kommer Windows 10 att lanseras och du kommer då att behöva ominstallera din dator. Mer information kommer att  publiceras inom kort.

Måste jag göra någonting som student?

I nuläget behöver du som student inte göra någonting.

Vem kontaktar jag om jag har frågor?

IT Helpdesk

Var hittar jag mer information?

I rektorsbeslutetlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster (tillgängligt för personal)

*Hur når jag min flyttade hemkatalog på distans med min JU-dator?

Läs här



 

(Denna FAQ uppdateras löpande.)


Sidan uppdaterad 2017-05-18






Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information