Marketing Management

180 hp | 3 år | Programstart: HT 2016 | Examen: Filosofie kandidatexamen med huvudområdet företagsekonomi
Till ansökan (öppnar 15 mars)
AACSG EQUIS EQUIS + AACSB Logos

Vill du arbeta som ledare inom området marknadsföring – exempelvis med fokus på marknadsanalys, affärsutveckling, kommunikation, eller försäljning? Då är Marketing Management programmet för dig!

Syftet med programmet är att utveckla din förmåga att leda projekt och funktioner inom marknadsföring och affärsförnyelse. På det sättet kan du bidra till ett företags utveckling och tillväxt.

Utbildningen är i stora delar problembaserad, vilket innebär att teoretisk kunskap ses i ljuset av praktiska exempel. Du tränas också på att arbeta i grupp och i projektform. Sammantaget ger detta dig nödvändig övning och viktig erfarenhet för din framtida karriär.

För att få insikt i grundläggande funktioner i både företagande och marknader läser du under de två första åren en rad grundkurser i företagsekonomi och nationalekonomi. Kurserna är utformade för att ge dig kunskaper om de olika delarna av marknadsföring.

Du bedriver dina studier på engelska tillsammans med studenter från andra länder och undervisas av internationella, engelskspråkiga lärare.

Ökade antagningsmöjligheter med hjälp av särskilt urval

Jönköping International Business School har beslutat att reservera ett mindre antal platser på sina utbildningsprogram till sökande som bedöms vara särskilt lämpade för den utbildning som avses liksom skolans profil. Syftet är att vidga antagningsmöjligheterna för sökande. Läs mer om kriterier för särskilt urval.

Studera utomlands

På höstterminen ditt tredje år har du möjlighet att tillbringa en termin utomlands vid något av våra partneruniversitet. Förutom att det är en upplevelse för livet så ger utlandsstudier tillgång till unika kurser, möjlighet till specialisering, språkkunskaper samt ett internationellt personligt nätverk.

Efter utbildningen

Med en examen från Marketing Management är du väl förberedd att tackla en rad uppgifter som anknyter till företagsutveckling och marknadsföring i lokala och internationella sammanhang. Exempel på positioner som du kan ha under din karriär är: Projektledare, marknadsassistent, kommunikationsplanerare, marknadskoordinator, innesäljare, utesäljare och försäljningschef,

När du tagit din examen kan du söka både svenska och internationella masterutbildningar. Observera att masterutbildningar kan ha olika förkunskapskrav.

Läs merLäs mindre

Här uppmuntras nytänkande

När Elin Björklund slutade gymnasiet visste hon inte vad hon ville jobba med i framtiden. Ett och ett halvt år i Kalifornien fick bitarna att falla på plats. ...
Läs hela intervjun

Vänner över hela världen

– Mina närmaste vänner på högskolan är från Jordanien, Tyskland, Finland och Kanada. Högskolan är inte bara ett bra tillfälle att träffa nya vänner, utan också en miljö där man växer, vare sig man hade planerat det eller inte. Att plugga på högskolan är annorlunda jämfört med att gå på gymnasiet. ...
Läs hela intervjun

Fakta

Programmet ges vid Jönköping International Business School

Omfattning: 180 hp
Nivå: Grundnivå
Studietakt: Helfart
Studieform: Campusbaserad
Språk: Undervisningen bedrivs på engelska
Antal platser: Ej beslutat
Programstart: HT 2016
Sista anmälan: 2016-04-15
Anmälningskod: HJ-52032
Behörighet:
Grundläggande behörighet samt Matematik 3b eller 3c, Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A.
Urval:
65 procent av platserna avsätts för sökande i betygsgruppen och 35 procent i högskoleprovsgruppen

För att få konkurrera om platserna i högskoleprovsgruppen krävs minst 0,8 poäng.
Examen:
Filosofie kandidatexamen med huvudområdet företagsekonomi

Visa antagningsstatistik
Våra partneruniversitet

 

Ett mindre antal platser är reserverade till ett särskilt urval sökande som bedöms vara särskilt lämpade för utbildningen. Läs mer.

Kurser inom programmet

OBS! Preliminär kurslista

Termin 1

Entrepreneurship and Business Planning 7,5 hp
Principles of Project Management 7,5 hp
Basic Financial Accounting 7,5 hp
Business and Academic Communication 1 7,5 hp

Termin 2

Purchasing and Sales 7,5 hp
Supply Chain Management 7,5 hp
Marketing Management 7,5 hp
Organization and Leadership 7,5 hp

Termin 3

Business Statistics 1 7,5 hp
Electronic Commerce 7,5 hp
Marketing Communication 7,5 hp
Microeconomic Principles and Mathematics for Economics 7,5 hp

Termin 4

Corporate Finance 1 7,5 hp
Business Ethics 7,5 hp
International Marketing 7,5 hp
Research Methods: Design, Implementation and Analysis 7,5 hp

Termin 5

Utlandsstudier/Valbara kurser 30 hp

Termin 6

Bachelor Thesis in Business Administration 15 hp
International Marketing Law and Consumer Protection 7,5 hp
Brand Management 7,5 hp


Om du har frågor, hör av dig till oss på studera@ju.se

Vi skickar gärna vår programkatalog till dig. Beställ katalogen här.

Du kan även kontakta vår studievägledning, deras kontaktuppgifter hittar du här.

Texten granskad / uppdaterad 2016-03-18

Studera på JU
Sidan uppdaterad 2014-03-14