student

Ansvarsområden VFU

Ansvarsområden VFU

För att VFU-perioderna ska fungera är det viktigt att alla parter är medvetna om sitt ansvar. Därför presenterar vi här vad respektive part ansvarar för i samband med VFU.

Studentens ansvar

  • Ha kunskap om innehållet i de dokument som styr VFU, till exempel kursplan och bedömningsdokument
  • Förse handledare med relevanta VFU-dokument och att tillsammans med handledare gå igenom aktuella dokument för VFU-perioden
  • Uppvisa ett aktuellt registerutdrag från polisen enligt VFU-platsens anvisningar
  • Hålla sig informerad om VFU via e-post och hemsidor
  • Vara närvarande vid VFU-information inför VFU och VFU-uppföljning efter VFU
  • Kontakta handledare i god tid inför varje VFU-kurs för planering utifrån verksamheten på förskolan/skolan och kursens lärandemål
  • Genomföra VFU på heltid
  • Medverka i samtal med handledare och HLK-lärare i anslutning till dennes besök
  • Delta under VFU-kurs i verksamhetens löpande arbete med bland annat planering, undervisning, bedömning, utvecklingssamtal, utvärdering, arbetslagsträffar, konferenser och föräldrasamverkan
  • Omgående kontakta VFU-administrationen eller HLK-lärare vid problem under VFU och inte vänta tills VFU-perioden är slut

Handledarens ansvar

  • Vara behörig i de ämnen/ämnesområden VFU avser samt handleda student under VFU-perioden
  • Har med fördel genomgått, eller har för avsikt att genomgå handledarutbildning
  • Planera VFU-perioden så att studenten får möjlighet till inblick och deltagande i olika verksamheter och arbetsuppgifter i syfte att ge studenten en helhetsbild av lärarprofessionen
  • Vara förtrogen med VFU-kursens lärandemål och bedömningsgrunder enligt aktuell kursplan och bedömningsdokument
  • Avsätta tid för handledning, planering och reflektion i samråd med studenten
  • Dokumentera och utvärdera kontinuerligt studentens insatser, arbete och annat som är relevant för att kunna lämna underlag för bedömning i enlighet med kursens mål
  • Medverka vid samtal med student och HLK-lärare i samband med dennes besök
  • Kontakta studentens HLK-lärare snarast om det föreligger tvivel om att studenten kan uppnå VFU-kursens lärandemål
  • Rapportera eventuell frånvaro

HLK-lärarens ansvar

  • Besöka studenten i VFU (ej VFU I)
  • Genomföra ett samtal med student och handledare i anslutning till besök
  • Följa upp studentens individuella VFU-erfarenheter
  • Bedöma och examinera studenten efter samråd med handledaren
  • Delta i kurslagsmöte och uppföljningsmöte före och efter VFU-perioden
  • Skriva överlämningsdokument till kommande VFU där så är motiverat
  • Rapportera till VFU-administattion om studenten meddelar avbrott eller studieuppehåll under VFU
  • Informera VFU-platsen om utbildningen och de dokument som rör VFU