student

2015-01-30

Stick ut – Strategier för att nå ditt mål!

Peter Cederqvist är grundare och chef på företaget New Start Nordic. Han är en erfaren föreläsare och utbildare inom coaching och ledarskap. Företaget specialiserar sig på karriär-, arbetslivs- och talangfrågor samt coaching, karriärutveckling, ledarskap och förändring.

Det är viktigt att förstå de nya karriärtrenderna. Arbetslivet idag är väldigt annorlunda mot hur det såg ut tidigare. Det är nödvändigt att kunna framgångsfaktorerna för en bra karriär eftersom du måste ta tag i den själv. Du står inför en stor utmaning att marknadsföra dig själv, att bygga ett personligt varumärke, att utveckla ditt nätverk och förstå att de nya möjligheterna kommer till dig i två världar – den verkliga och den på nätet. Sjuttio procent av alla jobb finns idag på LinkedIn.

Inventera dig själv och hitta din unika nisch

Företaget du jobbar på ser om sitt eget hus, inte ditt. Även om din uppgift är att hjälpa din arbetsgivare att bli framgångsrik, måste du se till att även du blir det. Du har din karriär i dina egna händer. Om du inte utvecklas och lär dig nya saker utvecklas inte din karriär och till sist har ingen nytta av din förlegade kompetens.

—Det är du som är ansvarig för din egen kompetens- och karriärutveckling. Inventera dig själv och hitta din unika nisch och ditt mål. Vilken strategi ska du ha för att nå dit? Du behöver göra en plan för att få det jobb du drömmer om, säger Peter Cederqvist.

Bygg och kommunicera ditt personliga varumärke steg för steg   

Att bygga ditt personliga varumärke handlar om att kommunicera ditt budskap till rätt personer. Människor kommer ihåg dig genom det du gör, säger och den känsla de får när de ser, hör eller träffar dig. Bra relationer bygger på känslomässiga band där ni båda känner tillit och förtroende för varandra och vet vad ni kan förvänta er av varandra. —Ett sätt att bygga nätverk är att starta grupper i sociala medier kring ämnen du är expert på eller frågor du brinner för. Dina kontakter blir dina följare och du profilerar dig som ledare av gruppen, säger Peter Cederqvist                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

Paketera dig snyggt i ett modernt CV och en konsultprofil

Har man läst många CV blir man lätt uttråkad av människors oinspirerade sätt att presentera sig. Stick ut! Det är viktigt med ett framgångsrikt CV. Du måste bestämma vilket syfte du har med ditt CV. Beskriv vilket jobb du vill ha och ta reda på vad som krävs. Många arbetsgivare gör nyckelordssökningar bland CV. Då måste du veta vilka sökord du ska använda för att hittas. Med hjälp av korta avsnitt med rubriker blir ditt CV överskådligt och lättläst. Skriv dina kontaktuppgifter direkt på sidan, inte i sidhuvudet eftersom vissa arbetsgivare inte har den senaste versionen av Word och då ser de inte dina uppgifter.

—Med ditt CV ska du marknadsföra dig, inte berätta din livshistoria. Läsaren ska direkt förstå vilka jobb du söker. Har du jobb idag kan du använda din yrkestitel om den representerar ditt mål med din karriär och det du vill jobba med. Alla har någon talang men det krävs övning för att bli riktigt bra. Företaget anställer dig för ditt tänkesätt, för att du har rätt kunskap och för att du är villig att lära nytt. Nyckeln är vad du kan ge!, betonar Peter Cederqvist.

Skapa en LinkedIn profil som skiljer sig från mängden

Första steget är att skapa ett LinkedInkonto. På LinkedIn finns olika konton med olika funktionalitet. Om du är vanlig användare räcker gratiskontot långt. Engelska är LinkedIns grundspråk men du kan välja att skriva din profil på engelska, svenska eller något annat språk. Chansen att du får besökare till din profil ökar elva gånger om du har med foto. Fotot är det första som besökaren tittar på.

Du kan formulera en övertygande rubrik om din bakgrund. T ex ”Erfaren försäljningschef med vana från mediebranschen”. Det är också bra att göra en säljande sammanfattning. Beskriv din arbetslivserfarenhet och lista alla dina utbildningar, certifikat och kurser. —Det är också viktigt att berätta mer om dig själv, det kan vara ideellt arbete, språkkunskaper, data/IT-kompetens, föreningsmedlemskap eller medlem i branschorganisationer, stipendier, utmärkelser eller militärtjänst. Du kan välja om du vill ha med referenser eller inte. Du kan skriva att du gärna lämnar referenser på begäran. Och glöm inte att göra en snygg layout, säger Peter Cederqvist och tillägger: LinkedIn är det mest använda professionella nätverket i världen. Syns du inte där, finns du inte. Nu har du möjlighet att visa upp dig för hela världen. För att lyckas på LinkedIn måste du dock lägga tid och kraft på en riktigt bra profil och sedan uppdatera kontinuerligt. Om du är aktiv med statusuppdateringar och deltar i grupper får du det mest optimala resultatet.

Är du konsult, frilans eller egenföretagare då behöver du en annan version av CV med en bra presentation av dig själv med uppdragshistorik, specialistkompetens, certifieringar mm. Försök att hitta en bra yrkesrubrik som beskriver dig som yrkesmänniska istället för ditt nuvarande jobb. Du ska ha två nyckelbudskap. Vad du kan erbjuda och Hur du kan lösa deras problem och varför de ska välja dig.

Välj rätt sökord och placera dem strategiskt

Det är viktigt att välja rätt sökord och placera dem strategiskt så du blir hittad av rekryterare, arbetsgivare, kunder och journalister. Idag handlar det om att sticka ut. Du kan vässa dina specialistområden med sökord. Ta med alla specifika färdigheter och kunskaper som visar vad som utmärker dig professionellt och kan locka en potentiell arbetsgivare eller kund. Använd konkreta exempel och framgångshistorier där du berättar om dina prestationer och resultat.

—Det är också viktigt att du beskriver din arbetslivserfarenhet rakt och tydligt. Du ska också skriva in dina utbildningar med examen, ämne, betyg aktiviteter och föreningar.  Om du gått specifika företagsutbildningar eller militära utbildningar tillägger Peter Cederqvist.

Få andra att lyfta fram dig

Ditt nätverk med olika personer kan intyga de kompetenser som du lagt upp i din profil. Deras bild kommer då att visas i ministorlek bredvid den specifika kompetensen. Välj kompetenser som folk känner igen hos dig och som är lätta att intyga. Personerna som intygar din kompetens ger en bild av den uppfattning andra har av dig. —Det är viktigt att de kompetenser som intygas stämmer med hur du vill uppfattas. Vissa kompetensord är populära och det är många som konkurrerar om uppmärksamheten på just dessa ord. Därför är det viktigt att du själv väljer dina kompetensord och kontinuerligt uppdaterar med kompetenser, avslutar Peter Cederqvist.

Christina Almgren

För mer information

Vill du läsa mer om hur du bygger ditt personliga varumärke och gör en vinnande LinkedIn-profil kan du läsa boken: Stick ut! Av Charlotte Hågård på bokförlaget Langensköld.

Läs mer om företaget New Start Nordic på: www.newstart.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster