Autismliknande tillstånd - ett pedagogiskt dilemma, 2,5 hp

Målgrupp: Grundskola F-3 och 4-6, Särskola

Du har säkert redan stött på några elever med autismliknande tillstånd. Kanske har du en i klassen just nu? En elev som gör att du behöver hitta andra möjligheter till lärande. Den här kursen ger dig de verktyg som behövs i det vardagliga skolarbetet där du möter elever i behov av särskilt stöd. Hur kan du anpassa klassrumsmiljön, material, uppgifter och information i mötet med dessa elever och vårdnadshavare?

Skolans verksamhet ska genomsyras av ett etiskt förhållningssätt i mötet med alla barn och ungdomar. Vad innebär då ett etiskt förhållningssätt i mötet med elever som har autismliknande tillstånd? Det är också en fråga som kommer att diskuteras.

Vid kursens slut kommer du att kunna dokumentera, reflektera och analysera pedagogiska svårigheter och möjligheter för delaktighet och lärande i ditt klassrum. Du kommer garanterat att bli säkrare i din yrkesroll i mötet med elever som har autismliknande tillstånd.

Kursinnehåll

  • Vad är autismliknande tillstånd?
  • Definitioner och orsaker.
  • Problemskapande beteende och dess konsekvenser.
  • Att tydliggöra lärandet.
  • Att förebygga svårigheter.
  • Intervjuer med forskare och verksamma lärare berättar om visar sin syn.

Kursplan

Autismliknande tillstånd​ - ett pedagogiskt dilemma, 2,5 hpPDF



Lärare i kursen

Ann-Katrin Swärd

Ann-Katrin Swärd började sin lärarbana som förskollärare och mötte många barn (och deras familjer) som var i behov av särskilt stöd. Idag är hon lektor i specialpedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation.

Läs mer om Ann-Katrin

Sidan uppdaterad 2014-01-07

2komma5
Sidan uppdaterad 2013-07-01
Fråga oss
X
Har du frågor kring att börja studera på Jönköping University? Vi är tyvärr inte online just nu, men ställ gärna din fråga nedan så hör vi av oss så snart vi kan.


Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information