Boksamtal - en väg att stärka barns läsförståelse och läsintresse, 2,5 hp

Målgrupp: Grundskola 4-6

Det är idag en utmaning att få barn att läsa böcker. Visst, de läser mycket på datorn och i mobiltelefonen, med det är ofta korta texter vilket gör att det är svårt att få en fördjupad läsförståelse. Den här kursen ger dig underlag för att kunna skapa en lässtrategi som inspirerar dina elever till att läsa böcker.

Släng ut bänkboken och gå vidare med din läsundervisning.

Boksamtal gör att läsningen både blir roligare och mer spännande. Om du följer upp dina elevers läsning med boksamtal, så hjälper du dem att få en djupare förståelse av texten. Har man en djup läsförståelse blir det garanterat roligare att läsa. Vem tycker det är kul att läsa något man inte förstår?

Kursinnehåll

  • Organiserade boksamtal
  • Läsmiljö och textanalys
  • Hur kan ett boksamtal gå till?
  • Fler sätt att samtala om böcker
  • Den unge läsaren
  • Några genrer och boktips

Kursplan

Boksamtal - en väg att stärka barns läsförståelse och läsintresse, 2,5 hpPDF

Lärare i kursen

Fredrik Ebefors

Fredrik har alltid har varit en läsare. Som barn läste han mycket böcker, allt från långserieböckerna Tvillingdeckarna till Tintin och Asterix. Idag har han alltid några böcker på gång.

Läs mer om Fredrik Ebefors

Sidan uppdaterad 2014-01-07

2komma5
Sidan uppdaterad 2013-10-03
Fråga oss
X
Har du frågor kring att börja studera på Jönköping University? Vi är tyvärr inte online just nu, men ställ gärna din fråga nedan så hör vi av oss så snart vi kan.


Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information