Historiedidaktik - att avläsa historia i dagens samhälle, 2,5 hp

Målgrupp: Grundskola 7-9 och Gymnasieskola

Historiebruk, historiekultur, historiedidaktik, historia och identitet – alla är nya inslag som har vidgat historieämnets innehåll. Den här kursen luckrar upp och skakar om vad man kan stoppa in i historiaundervisningen och inte.

I kursen framhävs framförallt historia i nuet, hur historia används i vårt samhälle idag. Vilka historiska filmer visas, varför får barnen riddarleksaker på hamburgerrestaurangen och varför heter gatan utanför skolan Kanalgatan? Historia handlar inte bara om vad som har hänt, utan i hög utsträckning också om perspektiv och om hur historia används, förpackas och samspelar med vår identitet.

Kursen ger dig konkreta exempel på hur du kan använda allt ifrån historiska monument till populärkultur i historieämnet och undervisningen.

Kursinnehåll

  • Historia och historiedidaktik i förändring
  • På museet
  • Begreppet historiebruk
  • Historia i populärkulturen
  • Gatunamn, monument och platser
  • "Skräp" som historiebok

Kursplan

Historiedidaktik - att avläsa historia i dagens samhälle, 2,5 hpPDF

Lärare i kursen

Carl-Johan Svensson

I allt Carl-Johan gör finns en röd tråd: det historie-kommunikativa. Carl-Johan menar på att historia inte bara handlar om vad som har hänt, utan i hög utsträckning också om perspektiv och om hur historia används, förpackas och samspelar med vår identitet.

Läs mer om Carl-Johan Svensson

Sidan uppdaterad 2014-01-07

2komma5
Sidan uppdaterad 2013-09-24
Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information