Reciprocal teaching - att läsa aktivt för att förstå, 2,5 hp

Målgrupp: Grundskola F-3

Den här kursen har du nytta av som vill lära dig mer om vad läsförståelse innebär. Kanske arbetar du som lärare, specialpedagog, speciallärare eller som fritidspedagog i de årskurser, F-3, som denna kurs riktar sig mot? Om du dessutom vill förändra och/eller utveckla din undervisning så att den i högre grad stödjer och stimulerar dina elever att läsa aktivt, då har du kommit rätt. Kursen fokuserar främst skönlitterära barn- och bilderböcker och har med reciproka metoder för läsning som ett av flera sätt att främja aktiv läsning.

Kursinnehåll

  • Läsförståelse utifrån tidigare forskning
  • Läsförståelse utifrån nuvarande styrdokument samt nationella och internationella mätningar
  • Reciprocal Teaching: Vad? Varför? Hur?
  • Metodik för undervisning i lässtrategier mot förståelse
  • Organisation på grupp- och individnivå för aktiv läsning
  • Identitetsskapande faktorer

Kursplan

Reciprocal Teaching - att läsa aktivt för att förstå, 2,5 hpPDF

Lärare i kursen

Catarina Schmidt

Catarina Schmidt är universitetslektor i pedagogik och undervisar i svensk- och engelskämnets didaktik samt flerspråkighet på lärarprogrammen.

Läs mer om Catarina Schmidt

Sidan uppdaterad 2015-11-03

2komma5
Sidan uppdaterad 2015-11-03
Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information