Se elevens utveckling - formativ bedömning i ditt klassrum, 2,5 hp

Målgrupp: Grundskola F-3, 4-6 och 7-9, Gymnasieskolan

Oavsett vilka åldrar eller skolämnen man som lärare arbetar med behöver man kunskap kring bedömning. Formativ bedömning innefattar mycket av det som är själva kärnan i läraryrket — att leda sina elever framåt genom att hela tiden försöka förstå vad och hur de lär sig.

Den här kursen hämtar sina praktiska exempel från grundskolan. Även skolledare har stor nytta av att förstå vad bedömningsarbete handlar om, för att på bästa sätt kunna skapa en organisation som möjliggör arbete med formativ bedömning.

Kursinnehåll

  • Vad är formativ bedömning egentligen?
  • Nyckelstrategier för formativ bedömning
  • Hur får man eleverna att förstå vad som förväntas av dem?
  • Att skapa synliga tecken på lärande
  • Förhör eller klassrumssamtal?

Kursplan

Se elevens utveckling — formativ bedömning i ditt klassrum, 2,5 hpPDF F-3 & 4-6

Se elevens utveckling - formativ bedömning i ditt klassrum, 2,5 hp 7-9 och GyPDF


Lärare i kursen

Åsa Hirsh

Under Åsa Hirshs tolv år som lärare på högstadiet har hon många gånger funderat över bedömningens vad, hur, varför och när.

- Jag skrev min magisteruppsats parallellt med att jag arbetade som lärare, och den kom att handla om bedömning av elevtexter i svenska. Sedan var jag fast och blev så småningom doktorand inom bedömningsfältet!

Läs mer om Åsa

Sidan uppdaterad 2015-11-03

2komma5
Sidan uppdaterad 2013-07-01
Fråga oss
X
Har du frågor kring att börja studera på Jönköping University? Vi är tyvärr inte online just nu, men ställ gärna din fråga nedan så hör vi av oss så snart vi kan.


Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information