Specialpedagogik i förskolan - behövs det? 2,5 hp

Målgrupp: Förskola

Förskolan är barnens första skola i vilken grunden för framtida lärande och utveckling läggs. Förskollärarna i samverkan med vårdnadshavare och barn skapar en optimal miljö och möjlighet till en god utveckling för alla barn. Tidigt stöd för barn som så behöver förebygger och eliminerar senare svårigheter.

Målet med kursen är att du som arbetar i förskolan ska öka din kunskap om betydelsen av tidigt stöd för barn som behöver det. Utifrån aktuella styrdokument ska du också förstå på vilket sätt förskolans verksamhet genomsyras av ett etiskt förhållningssätt i mötet med alla barn. Vad innebär ett etiskt förhållningssätt i relation till specialpedagogiska frågor? När kursen är slut kan du dokumentera, reflektera och analysera villkor för delaktighet och lärande i förskolan.

Kursinnehåll

  • Definition av specialpedagogik som ämnesområde.
  • Problematisera innebörden av en inkluderande, rättvis och likvärdig utbildning för alla.
  • Olika exempel på forskning inom specialpedagogik bland yngre barn.
  • Olika styrdokuments betydelse för specialpedagogiska frågor inom förskolan.
  • Förebyggande specialpedagogiskt arbetssätt.
  • Etiskt förhållningssätt och värdegrundsfrågor.

Kursplan

Specialpedagogik i förskolan - behövs det? 2,5 hpPDF

Lärare i kursen

Ann-Katrin Swärd

Ann-Katrin Swärd började sin lärarbana som förskollärare och mötte många barn (och deras familjer) som var i behov av särskilt stöd. Idag är hon lektor i specialpedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation.

Läs mer om Ann-Katrin

Sidan uppdaterad 2014-01-07

2komma5
Sidan uppdaterad 2013-07-01
Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information