Annica Otterborg

När Annica skulle göra en undersökning för en skola med entreprenöriell inriktning märkte hon att eleverna var kreativa och ansvarsfulla med en entreprenöriell attityd. Hur hade skolan lyckats med detta? Att skapa ansvarstagande och kreativa samhällsmedborgare i skolan är inte lätt, men här hade de lyckats. Efter detta var Annica fast i ämnet.

Det mest fascinerande med entreprenöriellt lärande är att det äntligen finns en lärandeform som utvecklar entreprenöriella förmågor hos eleverna.

— Annica Otterborg

Annica har under tjugo år varit lärare i grundskolan, men har sedan varit lärarutbildare med ett intresse för didaktiska frågor i matematik vid HLK. Sedan disputationsdagen 4 mars 2011 har Annicas uppgifter alltmer kommit att innehålla föreläsningar i syfte att implementera entreprenöriellt lärande/entreprenörskap i skolan. En huvudanledning är att styrdokument, för både grundskola och gymnasium, sedan 1 juli 2011 skriver fram entreprenörskap i skolan och att lärare därför söker efter en lärandeform som utvecklar entreprenörskap hos eleverna. I lärarutbildningen har de entreprenöriella begreppen inte heller behandlats tidigare.

Sidan uppdaterad 2014-01-08

2komma5
Sidan uppdaterad 2013-09-24
Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information