Maria Hammarsten

Maria läste lärarutbildningen med inriktning mot en barn- och ungdomspedagogisk examina. Hon har sedan dess läst Pedagogik C, handledarutbildningar, kurser inom de naturvetenskapliga ämnen samt läst en magisterutbildning i utomhuspedagogik. Därefter har det blivit utomhuspedagogiska fortsättningskurser inom de estetiska lärprocesserna samt en fjällutbildning.

Förutom alla studier har Maria arbetat som fritidspedagog i femton år. I Jönköpings kommun har hon också varit med i olika projekt såsom LSR (Läsa-, Skriva- och Räknaprojektet) med fokus på utomhuslektioner.

"Utomhuspedagogik är en verklighetspedagogik som ger eleverna sammanhangskunskap."

— Maria Hammarsten

Nu är Maria en flitigt anlitad föreläsare inom utomhuspedagogiska. Hon är även medförfattare till boken Fullt av lek (Lärarförbundets förlag, 2012).

Maria tycker att utomhuspedagogik är ett förhållningssätt, det är "verklighetspedagogik" som vill ge eleverna sammanhangskunskap. Rätt använd är utomhuspedagogiken en metod som kan få med de elever som kanske inte tillägnat sig lika mycket lärande i inomhusmiljön. Om eleverna ska lära sig om grodor, vinklar, arkitektur, mm. — var ska vi då lära oss? Att som lärare kunna ge eleverna en upplevelse (en förstahandsupplevelse), att vara "på plats", skänker autenticitet och stimulerar flera sinnen för lärandet.

Sidan uppdaterad 2013-07-04

2komma5
Sidan uppdaterad 2013-07-01
Fråga oss
X
Har du frågor kring att börja studera på Jönköping University? Vi är tyvärr inte online just nu, men ställ gärna din fråga nedan så hör vi av oss så snart vi kan.


Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information