Bedömning och betygsättning för grundlärare F-3 och 4-6 (UVK) 7,5 hp
Kursinnehåll
- Förhållandet mellan kunskapssyn, styrdokument, undervisningspraktik och olika former för bedömning (alignment)
- Styrdokumentens olika delar och inbördes relation, samt deras relation till undervisningsplanering, bedömning och betygssättning
- Bedömning i formativa och summativa syften
- Nuvarande betygssystem och betygsskala samt jämförelser historiskt och internationellt
- Skolans bedömningsrelaterade dokumentation utifrån pedagogiska och juridiska perspektiv
- Kritisk analys och konstruktion av uppgifter och prov som kan användas som grund för bedömning AV och FÖR lärande
- Bedömning och betygssättning av konkreta elevprestationer
- Pedagogisk planering, bedömningsmatriser och prov i praktiken
- Nationella prov
- Validitet, reliabilitet, rättssäkerhet, likvärdighet, Opportunity to Learn (OTL) och rättvisa i relation till styrdokument och kunskapssyn, samt vad detta innebär i praktiken
- Likvärdighet ur olika perspektiv, OTL (opportunity to learn) och perspektiv på bedömning av elever i svårigheter
Förkunskapskrav
Godkänt resultat på minst 135 hp inom grundlärarprogrammet samt genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-6) eller motsvarande kunskaper.Utbildningsnivå: Avancerad nivå A1N
Kurskod/Ladokkod: LBBR26
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Tidigare och pågående kurstillfällen
Typ av Kurs
Programkurs
Studieform
Campus
Termin
Hösten
2018:
vecka 49
-
vecka 03 2019
Studietakt
100%
Ort
Jönköping
Kurstid
Dag
Kursansvarig
Helena Anderström
Examinator
Åsa Hirsh
Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: Studieavgift
11250kr
Anmälningskod
HJ-L8260
Senast ändrad 2019-04-18 11:11:36