Varning! Alla funktioner på sidan fungerar inte korrekt utan javascript!

Historia för ämneslärare, 31-60 hp 30 hp

Kursinnehåll

Kursen ingår i inriktning historia för ämneslärare i grundskolans senare del samt gymnasieskolan. Kursen syftar till att studenten skall tillägna sig översiktliga ämnesmässiga och didaktiska kunskaper om centrala sociala, ekonomiska, kulturella och politiska historiska sammanhang och förändringar.

Delkurs 1: Kallt krig och globalisering, efter 1945, 7,5 hp
Cold War and Globalization, after 1945, 7.5 credits

Innehåll
  • En översikt av den historiska utvecklingen sedan 1945
  • Utvecklingen i Sverige, Norden och övriga Europa uppmärksammas komparativt med globala utblickar
  • Särskild vikt läggs vid resonemang kring orsak och verkan samt tolkningar av den historiska processen, t.ex. utifrån en geografisk eller kulturhistorisk dimension
  • Ett historievetenskapligt fördjupande och metodskolande moment
  • Ett historiedidaktiskt moment, som för den aktuella tidsperioden fokuserar på historieundervisningens villkor i skolan

Lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- förstå sammanhang och visa grundläggande insikter kring den historiska utvecklingen under perioden efter 1945
- visa kunskap om förståelse för historievetenskaplig och historiedidaktisk problemorientering

Färdighet och förmåga
- visa utvecklad förmåga att kunna anlägga ett historiedidaktiskt perspektiv på lärande och undervisning i historia
- visa grundläggande förmåga att tillämpa historisk metod

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa utvecklad insikt om att en historisk problematik kan betraktas ur olika perspektiv
- kunna värdera hur olika betraktelsesätt på historien kan ge upphov till skiftande beskrivningar och tolkningar

Examination
Delkursen examineras genom en individuell salstentamen med betygssättningen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Det historievetenskapligt metodskolande momentet examineras vid ett seminarium och det skolfokuserade historiedidaktiska momentet exmineras vid ett seminarium samt genom en skriftlig uppgift. Här används betygen Underkänd eller Godkänd.

Delkurs 2: Tematiska studier, 9 hp
Thematic Studies, 9 credits

Innehåll
Tre moment av tematiska studier, kring:
  • konsthistoria
  • historieundervisning i mångkulturell miljö
  • det svenska statsskickets historia

Lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- visa grundläggande problemorienterad insikt kring den historiska framväxten och utvecklingen av det svenska statsskicket
- visa grundläggande problemorienterad insikt kring konsthistoria samt om sambandet och ömsesidigheten mellan samhällsutveckling och konsthistoria
- visa grundläggande problemorienterad insikt kring de möjligheter och utmaningar som gäller för historieundervisning i en mångkulturell miljö

Färdighet och förmåga
- visa förmåga att planera historieundervisning kring konsthistoria
- visa förmåga att planera historieundervisning i en mångkulturell miljö
- visa förmåga att kunna analysera det svenska statsskickets framväxt och utveckling
- visa grundläggande förmåga att tillämpa historisk metod

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna värdera hur olika betraktelsesätt på historien kan ge upphov till skiftande beskrivningar och tolkningar
- kunna värdera sambandet mellan samhällsförändring och konsthistorisk förändring samt de anknutna historiska konstruktionernas ideologiska och didaktiska konsekvenser
- kunna värdera möjligheter och utmaningar kring historieundervisning i en mångkulturell miljö
- kunna värdera orsak och sammanhang kring det svenska statsskickets framväxt och utveckling

Examination
Delkursen examineras genom att studenten för varje moment fullgör reflektionsinriktade skrivuppgifter som seminariebehandlas. Såväl kvaliteten på texterna som deltagandet vid seminarierna ligger till grund för en sammanvägd bedömning med betygssättningen Underkänd eller Godkänd.

Delkurs 3: Historisk metod, 6 hp
Historical Method, 6 credits

Innehåll
  • Orientering kring historia som vetenskap
  • Övning i tillämpning av historisk metod

Lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- visa grundläggande insikt i källkritik och historisk metod

Färdighet och förmåga
- visa grundläggande förmåga att tillämpa historisk metod

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- på ett grundläggande sätt kunna förhålla sig till den historievetenskapliga forskningens möjligheter och problem

Examination
Delkursen examineras dels genom en individuell salstentamen med betygssättningen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd, dels genom att studenten fullgör probleminriktade skrivuppgifter i anslutning till metodseminarier och deltar aktivt vid dessa, dels närvarar vid och aktivt deltar i gruppövningar. Såväl kvaliteten på texterna som deltagandet vid seminarierna och gruppövningarna ligger tillsammans med resultatet från salstentamen till grund för en sammanvägd bedömning med betyget Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Delkurs 4: Seminarieuppsats med opposition, 7,5 hp
Seminar Essay, 7.5 credits

Innehåll
  • Författande av en mindre seminarieuppsats, utformad i enlighet med historievetenskapliga principer
  • Försvarande av egen uppsats vid seminarium och genomförande av opposition på annans uppsats
  • Grundläggande seminariekultur

Lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- visa grundläggande insikt i källkritik och historisk metod
- visa grundläggande insikt i villkoren för att kunna författa och bedöma en seminarieuppsats i historia

Färdighet och förmåga
- ha färdighet i att planera och genomföra författandet av en mindre seminarieuppsats, utformad i enlighet med historievetenskapliga principer
- visa grundläggande förmåga att genomföra en oppositionsuppgift utifrån historievetenskapliga principer
- visa grundläggande förmåga till god seminariekultur genom att vid seminarium framföra kritiskt konstruktiva synpunkter på andras uppsatser

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- på ett grundläggande sätt kunna värdera villkoren för författandet av historievetenskapliga texter

Examination
Delkursen examineras genom att studenten vid seminarium försvarar sin seminarieuppsats och genomför opposition samt vid ytterligare fyra uppsatsseminarier visar förmåga till god seminariekultur. Såväl kvaliteten på uppsatsen som oppositionen ligger till grund för bedömningen med betygssättningen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Lärandemålet kring god seminariekultur är ett obligatoriskt moment som examineras genom att studenten framför kritiskt konstruktiva synpunkter på minst fyra andra uppsatser. Denna uppgift bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 30 hp inom ämneslärarprogrammet varav 22,5 hp UVK ska ingå. Genomgången kurs Historia för ämneslärare, 1-30 hp varav minst 7,5 hp ska var godkänt eller motsvarande kunskaper.

Utbildningsnivå: Grundnivå G2F
Kurskod/Ladokkod: LH2N16
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Tidigare och pågående kurstillfällen

Typ av Kurs
Programkurs
Studieform
Campus
Termin
Hösten 2018: vecka 34 - vecka 03 2019
Studietakt
100%
Ort
Jönköping
Kurstid
Dag
Examinator
Anders Dybelius
Kursansvarig
Radu Harald Dinu
Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: Studieavgift
45000kr
Kursplan
HTML  PDF
Anmälningskod
HJ-L8228
Senast ändrad 2018-09-12 11:51:25