Varning! Alla funktioner på sidan fungerar inte korrekt utan javascript!

Religionsvetenskap för ämneslärare, 31-60 hp 30 hp

Kursinnehåll

Kursen består av fem delkurser
Delkurs 1: Bibelvetenskap, 5,5 hp
Delkurs 2: Kristendomens historia, 5,5 hp
Delkurs 3: Att studera och analysera religion, 4 hp
Delkurs 4: Uppsats 7,5 hp
Delkurs 5: Religionsdidaktik, 7,5 hp

Delkurs 1: Bibelvetenskap, 5,5 hp
Biblical studies, 5.5 credits

Innehåll

• Introduktion till det vetenskapliga studiet av Gamla och Nya Testamentet.
• Bibelns tillkomst, kanonisering och historiska miljö
• Bibelböckernas särart och innehåll
• Tolknings- och gestaltningstraditioner
• Bibeln i skönlitteratur och film

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna
- redogöra för Bibelns innehåll samt dess betydelse för det svenska samhället och skolan i ett historiskt såväl som i ett nutida perspektiv
- redogöra för olika tolkningstraditioner och synsätt på Bibeln
- redogöra för Bibelns tillkomst, författarskap samt innehållet i de olika böckerna

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna
- diskutera olika teorier för Bibelns tillkomst och författarskap
- reflektera över bibelberättelsernas betydelse för och koppling till olika kulturella uttryck såsom exempelvis film och skönlitteratur

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna
- kritiskt reflektera kring Bibelns betydelse för etik och moral för vår tids samhälle med särskild tonvikt på den svenska skolan
- kritiskt diskutera och förhålla sig till olika tolkningstraditioner

Examination

Delkursen examineras genom följande moment:
- enskild skriftlig tolkningsuppgift av bibeltext (1,5 hp)
- enskild bokrapport (1 hp)
- salstentamen (3 hp)

I delkursen ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Delkurs 2: Kristendomens historia, 5,5 hp
History of Christianity, 5.5 credits

Innehåll
• Grundläggande drag i de kristna kyrkornas och samfundens utbredning, organisation, särdrag och fromhetsliv
• Kristendomens möte med sin skiftande omgivning
• Teori- och metodtraditioner

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna
- redogöra för de kristna kyrkornas och samfundens tro, historia och idéutveckling samt deras utbredning, särdrag, organisation och fromhetsliv (1)
- identifiera utmärkande drag inom och samband mellan olika epoker i kyrkans historia (2)

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna
- kritiskt reflektera över i Sverige aktiva samfunds särdrag och identitet utifrån ett historievetenskapligt perspektiv (3)

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna
- analysera texter från kyrkans historia genom att sätta in dem i deras sammanhang samt utsätta dem för en källkritisk granskning (4)
- analysera och kritiskt förhålla sig till kristendomens historiska och nutida roll i det svenska samhället (5)

Examination

Delkursen examineras genom följande moment:
- seminarium (1 hp) (lärandemål 3, 4, 5)
- enskild salstentamen (4,5 hp) (lärandemål 1, 2, 3)

I delkursen ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Delkurs 3: Att studera och analysera religion, 4 hp
To study and analyze religion, 4 credits

Innehåll
• Fördjupade kunskaper och färdigheter inom religionsvetenskapliga teorier och metoder
• Kritiskt reflektion kring metodologiska frågor
• Författande av vetenskapliga texter

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- redogöra för centrala metoder inom religionsvetenskapen (1)

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna
- tillämpa centrala religionsvetenskapliga metoder (2)
- använda sig av vetenskapligt vedertagna formaliaprinciper (3)
- formulera vetenskapliga problemställningar, planera religionsvetenskapliga forskningsprojekt samt välja lämpliga och relevanta metoder för utförandet av dessa (4)

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna
- kritiskt granska och värdera akademiska texter ur ett metodologiskt perspektiv (5)

Examination

Delkursen examineras genom följande moment:
- enskild skriftlig inlämningsuppgift I (1,5 hp) (lärandemål 1, 3, 5)
- enskild skriftlig inlämningsuppgift II (1,5 hp) (lärandemål 2, 3, 4)
- seminarium (1 hp) (lärandemål 5)

I delkursen ges betygen Underkänd eller Godkänd.

Delkurs 4: Uppsatskurs, 7,5 hp
Research paper/Thesis, 7.5 credits

Innehåll

• Författande och försvarande av religionsvetenskaplig uppsats
• Kritisk granskning av religionsvetenskapliga uppsatser

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna
- beskriva forskningsläget för det valda ämnesområdet (1)

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna
- med hjälp av en genomtänkt metod besvara en väl formulerad och avgränsad frågeställning inom det religionsvetenskapliga ämnet (2)
- uppvisa vetenskaplig noggrannhet med avseende på formalia och empiri (3)

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna
- förhålla sig till och värdera en vetenskaplig text på ett kritiskt och allsidigt sätt (4)
- förhålla sig kritisk i relation till sina egna texter (5)

Examination

Kursen examineras genom följande moment:
- Författande samt vid seminarium försvarande av uppsats (lärandemål, 1, 2, 3, 4, 5)
- Opponering på annan students uppsats (lärandemål 4)

I delkursen ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Delkurs 5: Religionsdidaktik, 7,5 hp
Didactics of Religion, 7.5 credits

Innehåll

• Planeringsstrategier och stoffurval
• Redovisningsformer
• Bedömning och betygsättning
• Modeller för hur undervisning kan bedrivas inom religionskunskapsämnet

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna
- redogöra för några modeller utifrån vilka undervisning om Bibeln och kristendomen kan bedrivas i ämnet religionskunskap (1)

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna
- använda och tillämpa religiösa texters innehåll i olika undervisningsmoment inom religionskunskapsämnet (2)
- planera, genomföra och bedöma lärande inom religionskunskapsämnet i grundskolans senare år och gymnasiet (3)
- planera undervisning inom religionskunskapsämnet med utgångspunkt i elevers olikheter och behov (4)
- skapa ett helhetsperspektiv i undervisningen om kristendom genom vilken dess mångfald, historiska utveckling, riter och lära kan anknytas till både kulturarv och till elevernas existentiella upplevelser (5)

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna
- kritiskt förhålla sig till samt värdera olika former av redovisning, bedömning och betygsättning inom ämnet religionskunskap i grundskolans senare år och på gymnasiet på ett självständigt sätt (6)

Examination

Delkursen examineras genom:
- seminarium (2,5 hp) (lärandemål 3, 4, 5)
- enskilda skriftliga inlämningsuppgifter (5 hp) (lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6)

I delkursen ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 30 hp inom ämneslärarprogrammet varav 22,5 hp UVK ska ingå. Dessutom krävs genomgången kurs Religionsvetenskap för ämneslärare, 1-30 hp varav minst 7,5 hp ska vara godkänt eller motsvarande kunskaper.

Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: LR2N16
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Tidigare och pågående kurstillfällen

Typ av Kurs
Programkurs
Studieform
Campus
Termin
Hösten 2018: vecka 34 - vecka 03 2019
Studietakt
100%
Ort
Jönköping
Kurstid
Dag
Kursansvarig
Jennie Ahlgren
Examinator
Aron Engberg
Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: Studieavgift
45000kr
Kursplan
HTML  PDF
Anmälningskod
HJ-L8229
Senast ändrad 2018-09-12 11:52:33