Varning! Alla funktioner på sidan fungerar inte korrekt utan javascript!

Religionsvetenskap för ämneslärare, 61-90 hp 30 hp

Kursinnehåll

Kursen består av fem delkurser:
Delkurs 1: Religionshistoria: religion, genus och makt, 3,5 hp
Delkurs 2: Kristendomens historia: modernitet, väckelse och nya samfundsbildningar, 3,5 hp
Delkurs 3: Etik: social rättvisa, mångfald och identitet, 3,5 hp
Delkurs 4: Uppsats 15 hp
Delkurs 5: Religionsdidaktik 4,5 hp


Delkurs 1: Religionshistoria: religion, genus och makt 3,5 hp
History of Religions: Religion, Gender and Power, 3,5 credits

Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för religionens roll i samhället när det gäller makt och genus
- redogöra för religiösa traditioners betydelse för praxis och ideal i samband med frågor som berör makt, genus, familj och sexualitet


Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- jämföra olika förhållningssätt bland företrädare för olika religiösa traditioner
- argumentera kring religion, makt och genus på ett vetenskapligt och sakligt sätt
- kritiskt reflektera över hur stat, samhälle och religiösa organisationer påverkar varandra
- kritiskt problematisera och analysera konsekvenser av olika läromässiga och praktikrelaterade drag för frågor om kön, genus och makt


Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt analysera och värdera diskussioner om religion, makt och genus ur ett vetenskapligt och icke konfessionellt perspektiv


Innehåll
  • Historiska och nutida perspektiv på religiösa traditioners roll i samhället
  • Uppfattningar om makt, genus, familj och sexualitet inom olika religioner

Examination
Delkursen examineras genom två enskilda, skriftliga hemtentamina.


Delkurs 2: Kristendomens historia: modernitet, väckelse och nya samfundsbildningar, 3,5 hp
Historical, Christianity: Modernity, Revivalism and Congregation-growth, 3,5 credits

Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för läromässiga och rituella drag inom moderna väckelser och samfundsbildningar
- redogöra för olika metoder och teorier i studiet av moderna väckelser och samfundsbildningar
- visa förståelse för faktorer som har påverkat religiös tillväxt under modern tid

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- analysera samtida väckelser och samfund ur historievetenskapliga och sociologiska perspektiv
- kritiskt reflektera över hur olika faktorer samspelar för framväxten av en religiös tradition

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt analysera och förhålla sig till värdeomdömen om nutida väckelser och samfundsbildningar


Innehåll
  • Historievetenskapliga och sociologiska perspektiv på moderna väckelserörelser och nya samfundsutbildningar
  • Relationen mellan äldre och yngre kristna samfund
  • Läromässiga och rituella drag inom moderna väckelsetraditioner med fokus på Mormonism, Jehovas Vittnen och Pingstväckelsen

Examination
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift. I delkursen ges betygen Underkänd, Godkönd eller Väl Godkänd.


Delkurs 3: Etik: social rättvisa, mångfald och identitet, 3,5 hp
Ethics: Social justice, Pluralism and Identity, 3,5 credits

Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- beskriva och förklara principer och regler för etisk argumentation och argumentationsanalys

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt reflektera över normativ etisk teori och dess tillämpning i förhållande till etiska frågeställningar med fokus på social rättvisa, mångfald och identitet
- analysera och kritiskt reflektera över etiska argument utifrån argumentationsanalytiska principer
- analysera och kritiskt diskutera etiska problem och teoribildningar på ett sakligt och vetenskapligt sätt i text, argmentation och kommunikation

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt granska och självständigt reflektera över etiska frågeställningar med fokus på social rättvisa, mångfald och identitet
- kritiskt bedöma och värdera en etisk argumentation med hjälp av argumentationsanalytiska principer

Innehåll
  • Etiska frågeställningar utifrån några centrala teorier med fokus på social rättvisa, mångfald och identitet
  • Argumentationsanalys

Examination
Delkursen examineras genom två enskilda, skriftliga inlämningsuppgifter samt deltagande i seminarium.
I delkursen ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Delkurs 4: Uppsats, 15 hp
Essay, 15 credits

Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- beskriva och redogöra för forskningsläget för det valda ämnesområdet
- redogöra för den ämnesdidaktiska relevansen hos det valda ämnesområdet

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- självständigt formulera ett vetenskapligt problem och bearbeta detta med hjälp av lämplig metod
- uppvisa vetenskaplig noggrannhet med avseende på formalia och empiri

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt granska och värdera över den egna uppsatsprocessen
- kritiskt reflektera över den egna uppsatsprocessen

Innehåll
  • Författande och försvar av religionsvetenskaplig uppsats med religionsdidaktisk vinkling
  • Kritisk granskning av religionsvetenskapliga uppsatser

Examination
Kursen examineras genom författande och försvar av religionsvetenskaplig uppsats, deltagande i seminarium samt opponering på annan religionsvetenskaplig uppsats.
I delkursen ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. I betygssättningen görs en sammanvägning av studentens prestationer i alla de examinerande momenten.

Delkurs 5: Religionsdidaktik, 4,5 hp
Didactics of Religion, 4,5 hp

Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- redogöra och visa förståelse för vad ett demokratiskt förhållningssätt innebär och hur det kan anläggas i religionskunskapsundervisningen


Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- tillämpa relevanta didaktiska verktyg och vetenskapliga perspektiv och förhållningssätt
- bedöma och dokumentera elevers arbete i relation till forskning om elevers olika förutsättningar och behov
- problematisera och reflektera över religiös mångfald i klassrummet
- kritiskt reflektera över religioners roll i samhället i relation till exempelvis begreppen makt och genus med särskild betoning på skola och klassrum

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt problematisera och analysera den vetenskapliga forskningen och diskussionen inom det religionsdidaktiska fältet
- kritiskt problematisera och analysera förhållandet mellan teoretisk didaktik och praktik
- kritiskt granska och värdera den egna lärarrollen och hur etiska förhållningssätt påverkar undervisningen

Innehåll
  • Skolans värdegrund i relation till religionskunskapsämnet
  • Didaktiska perspektiv på religioners roll i samhället
  • Religionsdidaktisk forskning
  • Lärarrollen och religionskunskapsämnet

Examination
Delkursen examineras genom deltagande i seminarium och en enskild skriftlig inlämningsuppgift.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 120 hp inom ämneslärarprogrammet varav 30 hp UVK från termin 1 och Religionsvetenskap, 1-30 hp ska ingå. Därutöver krävs godkänt resultat på minst 15 hp i Religionsvetenskap, 31-60 hp varav delkursen uppsats, 7,5 hp ska ingå eller motsvarande kunskaper.

Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: LR3P16
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Tidigare och pågående kurstillfällen

Typ av Kurs
Programkurs
Studieform
Campus
Termin
Hösten 2018: vecka 34 - vecka 03 2019
Studietakt
100%
Ort
Jönköping
Kurstid
Dag
Kursansvarig
Peter Carlsson
Examinator
Jennie Ahlgren
Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: Studieavgift
45000kr
Kursplan
HTML  PDF
Anmälningskod
HJ-L8240
Senast ändrad 2018-06-07 11:24:23