Samhällskunskap för ämneslärare, 61-90 hp 30 hp
Kursinnehåll
Kursen består av fyra delkurser:Delkurs 1: Samhällskunskap i teori och praktik III, 7,5 hp.
Läsning över hel termin parallellt med övriga ämnesstudier. Den avser att i progression länka samman övriga delkurser via behandling av hur det ämnesteoretiska innehållet kan gestaltas i undervisning.
Delkurs 2: Statsvetenskap: Politisk teori, 7,5 hp
Delkurs 3: Utvecklingsstudier: globala perspektiv och lokal försörjning, 7,5 hp
Delkurs 4: Internationella relationer, 7,5 hp
Delkurs 1: Samhällskunskap i teori och praktik III, 7,5 högskolepoäng
Civics, Education and Learning III, 7,5 credits
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för teorier om lärande som är relevanta för samhällskunskapsämnet och samhällskunskapsundervisning
- redogöra för vetenskapsteorier, kunskapsteorier och olika metodologiska tillämpningar inom samhällsvetenskaperna
- redogöra för hur medie- och informationskunnighet, MIK, kan användas i samhällskunskapsundervisningen utifrån ett kritiskt förhållningssätt
Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förvänts studenten kunna:
- formulera en praktisk teori om specifika undervisningsområden i relation till ämnesdidaktiska frågeställningar
- utforma en forskningsöversikt och formulera vetenskapliga frågeställningar till detta
- resonera kring strategi och design för genomförande av vetenskapliga undersökningar
- problematisera hur ett vetenskapligt arbete är utformat och hur vetenskapliga frågeställningar formuleras med utgångspunkt i ämnesdidaktisk forskning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt granska och värdera olika förhållningssätt till undervisning som inbegriper såväl teorier om lärande och undervisning som beprövad erfarenhet
Innehåll
Delkursen innehåller:
- Fördjupning av de samhällskunskapsdidaktiska kunskaperna mot att utifrån praxiserfarenheter och relevanta teorier om lärande och undervisning börja utveckla en praktisk yrkesteori i en samhällsvetenskaplig kontext
- Läsning över hel termin parallellt med övriga ämnesstudier. Det avser att i progression länka samman övriga delkurser via behandling av hur ämnesteoretiska innehållet kan gestaltas i undervisning
- Övning i hur allmänt förekommande metoder inom samhällsvetenskaplig forskning används, med fokus på ämnesdidaktisk relevans för den blivande professionen
- Kunskap om källkritskt tänkande utifrån det förändrade medielandskapet
Examination
Delkursen examineras genom inlämning och seminariebehandling av individuella didaktiska, teoretiska och metodologiska fördjupningsuppgifter.
Delkurs 2: Statsvetenskap: Politisk teori, 7,5 hp
Political Science: Political Theory, 7,5 credits
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- beskriva och reflektera över politiska teorier och politiska ideologier
- beskriva och reflektera över samspelet mellan politiska idéer, teorier och den samtida samhällsutvecklingen
Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- analysera och argumentera för olika politiskt teoretiska ståndpunkter och perspektiv
- förstå och förmedla samspelet mellan idé och samhällsutveckling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- förstå och visa respekt för olika politiska åsiktsriktningar och ideologier
- jämföra politiska idéer, teorier och ideologier
Innehåll
- Centrala politiska teorier, ideologier och idéer ur olika statsvetenskapliga perspektiv kopplade till modernt samhällsliv
- Olika tematiskt presenterade problemområden som varit aktuella sedan antiken och som även uppträder i dagens samhälle
- Med hjälp av olika originaltexter analyseras, diskuteras och jämförs politiska argument om exempelvis jämlikhet, rättvisa, makt, demokrati och frihet
Examination
Delkursen examineras i form av ett antal seminarier och inlämningsuppgifter som behandlar några aspekter av politisk teori, samt en skriftlig individuell hemtentamen s0m behandlar deskriptions-, analys- och argumentationsförmåga.
Delkurs 3: Utvecklingsstudier: globala perspektiv och lokal försörjning, 7,5 högskolepoäng
Development Studies: Global Perspectives and Local Livelihoods, 7,5 credits
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för och diskutera utvecklingsteorier, centrala begrepp som hållbar utveckling, globalisering, genus, fattigdom och livelihoods, samt om hur dessa kan bidra till förståelse av centrala utvecklingsproblem
- redogöra för och ge exempel på olika perspektiv på globala flöden och länkar, som exempelvis handel, utländska direktinvesteringar och skuld
- beskriva de resurser, aktörer och strukturer som är mest centrala för hushåll i det Globala Syd i deras försök att säkra sin försörjning och ett bättre liv
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- söka information, kritiskt bearbeta och analysera utvecklingsdata som rör kursens problemställningar samt presentera dessa
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- förhålla sig kritiskt till olika perspektiv och utvecklingsdata om vad utveckling är eller borde vara
Innehåll
Delkursen innehåller och behandlar:
- Perspektiv och teorier kopplade till strategier för utveckling
- Relationen mellan genus och utveckling
- Globala flöden och länkar och dess effekter i Globala Syd
- Lokala försörjningsfrågor kopplade till resurser, aktörer och strukturer på olika nivåer
Examination
Delkursen examineras i form av en skriftlig övningsuppgift som presenteras muntligt på ett seminarium och i form av en skriftlig hemtentamen. Övningsuppgiften behandlar några aspekter på globala flöden och länkar, samt hemtentamen som behandlar teoretiska perspektiv på utveckling, strategier för utveckling och lokala försörjningsfrågor.
Delkurs 4: Internationella relationer, 7,5 högskolepoäng
International Relations, 7,5 credits
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- förklara och beskriva olika perspektiv, begrepp och teorier inom internationella relationer
Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- analysera och argumentera för olika teoretiska ståndpunkter och perspektiv på internationella relationer
- förklara och analysera utvecklingen av internationella relationer, internationellt samarbete och konflikter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt granska, värdera och bedöma aktörer, strukturer och processer inom internationella relationer
Innehåll
Delkursen innehåller och behandlar:
- Centrala teorier, begrepp och perspektiv kring internationella relationer på olika analysnivåer som aktörs-, struktur- och systemnivå
- Ekonomiska, politiska, sociala och handelsrelationer mellan olika aktörer inom internationella relationer
- Fenomen och processer kring fred, krig, konflikt, internationellt samarbete, utveckling, globalisering, regionalisering, etnicitet och nationalism.
Examination
Delkursen examineras i form av ett antal seminarier och inlämningsuppgifter, som behandlar några aspekter av teorier och problem inom internationella relationer, samt en skriftlig individuell hemtentamen inriktad på att testa studentens färdighet i deskriptions-, analys- och argumentationsförmåga.
Förkunskapskrav
Godkänt resultat på minst 120 hp inom ämneslärarprogrammet varav 30 hp UVK från termin 1 och Samhällskunskap, 1-30 hp ska ingå. Därutöver krävs godkänt resultat på minst 15 hp i Samhällskunskap, 31-60 hp varav delkursen uppsats, 7,5 hp ska ingå eller motsvarande kunskaper.Utbildningsnivå: Grundnivå G2E
Kurskod/Ladokkod: LS3P17
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Tidigare och pågående kurstillfällen
Typ av Kurs
Programkurs
Studieform
Campus
Termin
Hösten
2018:
vecka 34
-
vecka 03 2019
Studietakt
100%
Ort
Jönköping
Kurstid
Dag
Kursansvarig
Rebecka Florin Sädbom
Examinator
Berndt Brikell
Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: Studieavgift
45000kr
Anmälningskod
HJ-L8241
Senast ändrad 2018-08-16 11:22:14