Varning! Alla funktioner på sidan fungerar inte korrekt utan javascript!

Utvärdering och utveckling och verksamhetsförlagd utbildning III för grundlärare fritidshem (UVK) 15 hp

Kursinnehåll

Delkurs 1: Utvärdering och utveckling, 4,5 hp
Evaluation and Development, 4,5 credits

Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna
- visa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- visa kunskap om skolutveckling och systematiskt kvalitetsarbete
- visa kännedom om innebörden av utvärdering och utveckling på olika nivåer i skolsystemet – såsom individuell, organisations- och samhällsnivå i ett nationellt och internationellt perspektiv- samt relationen dem emellan
- visa förståelse för relationen mellan kontinuerlig uppföljning av elevers lärande och verksamhetens systematiska kvalitetsarbete

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna
- visa förmåga att diskutera hur man självständigt och tillsammans med andra, systematiskt och med stöd i kvantitativa såväl som kvalitativa forskningsmetoder, kan utvärdera och utveckla undervisning i skola, fritidshem och övrig pedagogisk verksamhet i syfte att optimera elevers möjligheter att lära
- visa förmåga att med ett professionellt språk kommunicera skolutvecklingsfrågor

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna
- kunna problematisera sin egen och andra aktörers roll i skolutvecklande processer, samt hur skolan som organisation möjliggör arbete med skolutvecklande processer
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskaper för att utveckla sin kompetens i skolutvecklande arbete

Innehåll
  • Skolutveckling och skolutvärdering ur ett historiskt, nationellt och internationellt perspektiv
  • Skolutveckling och systematiskt kvalitetsarbete på olika nivåer i skolsystemet
  • Metoder och modeller för kvalitetsbedömning och utvärdering, inklusive kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder.
  • Professionsdriven skolutveckling baserad på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

Examination
Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Delkursen examineras genom följande examinationsmoment:
1) Litteraturseminarium 1,5 hp
2) Skriftlig inlämning samt seminarium med opposition 3 hp

Mer information om examinationsuppgifter, bedömning av dessa och kriterier för betygssättning tillhandahålls i kursens studieplan.


Delkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning, VFU, 10,5 hp
School Located Studies, 10, 5 hp

Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna
- visa sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen
- visa sådana ämnesdidaktiska och didaktiska kunskaper som krävs för den verksamhet som utbildningen avser

Färdighet och förmåga
Efter avslutas delkurs förväntas studenterna kunna
- ha förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas
- ha förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra och utveckla undervisning
- ha fördjupad förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna
- ha förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande verksamhetens mål och gällande styrdokument

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna
- visa förmåga att reflektera över sin egen professionella utveckling
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare

Innehåll
Kursen är förlagd till anvisad VFU-plats där studenten följer och aktivt deltar i verksamheten utifrån kursens innehåll och mål. Dessutom genomförs en VFU-uppgift kopplad till studentens egen professionella utveckling. VFU:n ska genomföras inom de verksamhets- och ämnesområden som utbildningen avser. Kursen är den tredje av totalt fyra VFU-kurser.

Examination
Examination sker genom skriftlig bedömning av handledare på VFU-platsen, besök och samtal med utsedd lärare från högskolan samt VFU-uppgift/er. Lärandemålen konkretiseras i en bedömningsmatris som examinerande lärare från högskolan får som underlag från handledaren på VFU-platsen. Slutlig bedömning görs av den examinerande läraren från högskolan.
Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd.
VFU:n är obligatorisk, vilket innebär att all frånvaro tas igen. Frånvaro och igentagning rapporteras i det underlag för bedömning som handledare ansvarar för och som lämnas till ansvarig lärare från högskolan. Antalet examinationstillfällen på denna kurs är begränsade. Om studenten inte har godkänts vid första tillfället har vederbörande rätt att genomföra de verksamhetsförlagda studierna ytterligare två gånger. Efter att VFU underkänts två gånger har studenten rätt att på begäran få följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator samt att handledas av annan handledare än vid tidigare tillfällen.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 75 hp inom grundlärarprogrammet varav VFU II och 30 hp UVK från termin 1 samt 22,5 hp fritidspedagogik ska ingå. Genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-4) eller motsvarande kunskaper.

Utbildningsnivå: Grundnivå G2F
Kurskod/Ladokkod: LUUN17
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Tidigare och pågående kurstillfällen

Typ av Kurs
Programkurs
Studieform
Campus
Termin
Hösten 2018: vecka 44 - vecka 03 2019
Studietakt
100%
Ort
Jönköping
Kurstid
Dag
Kursansvarig
Ingrid Bardon
Examinator
Ann Ludvigsson
Examinator
Stefan Engberg
Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: Studieavgift
22500kr
Kursplan
HTML  PDF
Anmälningskod
HJ-L8266
Senast ändrad 2019-05-09 16:06:00