Varning! Alla funktioner på sidan fungerar inte korrekt utan javascript!

Utvärdering och utveckling och verksamhetsförlagd utbildning IV för ämneslärare (UVK) 15 hp

Kursinnehåll

Kursen består av två delkurser:
Delkurs 1: Utveckling och utvärdering, 4,5 hp
Delkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning, VFU IV, 10,5 hp

Delkurs 1: Utveckling och utvärdering, 4,5 hp
Development and Assessment, 4.5 credits

Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- redogöra för relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet å ena sidan och skolutveckling och systematiskt kvalitetsarbete å den andra
- förklara relationen mellan kontinuerlig uppföljning av elevers lärande och utveckling och verksamhetens systematiska kvalitetsarbete

Färdighet och förmåga
- reflektera över hur man självständigt och kollegialt, systematiskt och med stöd i kvantitativa såväl som kvalitativa forskningsmetoder, kan utvärdera och utveckla undervisning och övrig pedagogisk verksamhet i syfte att optimera alla elevers möjligheter att lära
- reflektera över frågor som rör relationen mellan professionsdriven skolutveckling och lärares kontinuerliga professionella utveckling å ena sidan, och kvalitetsutveckling av undervisning och verksamhet å den andra

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera frågor om hur systematiskt kvalitetsarbete och skolutveckling tar sig uttryck i praktiken i relation till värdegrundsuppdrag och kunskapsuppdrag i en skola för alla
- problematisera sin egen och andra aktörers roll i skolutvecklande processer, samt hur skolan som organisation möjliggör arbete med skolutvecklande processer
- diskutera och problematisera ett antal skolutvecklingsmodellers teoretiska utgångspunkter och praktiska relevans

Innehåll
• Skolutveckling och systematiskt kvalitetsarbete på lokal skolnivå, samt relationen till huvudmannanivå och nationell nivå
• Att arbeta utifrån vetenskaplig grund för att åstadkomma beprövad erfarenhet
• Skolnära metoder/modeller för skolutvecklande arbete i praktiken
• Professionsdriven skolutveckling, kollegialt/kollaborativt skolutvecklande arbete
• Att använda kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder i skolutvecklande processer
• Att analysera insamlade data
• Professionellt lärande, lärares utvecklingsmöjligheter inom yrket, lärare i mellanledande positioner
• Uppföljning, utvärdering och utveckling i relation till värdegrundsuppdrag och kunskapsuppdrag

Examination
Kursen examineras genom seminarier, samt en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Delkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning, VFU IV, 10,5 hp
School Located Studies IV, 10.5 credits

Lärandemål
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- definiera sitt behov av ytterligare kunskaper för att utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet

Färdighet och förmåga
- tillämpa grundläggande förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas
- tillämpa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra och utveckla undervisning
- tillämpa grundläggande förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål
- tillämpa sådana ämnesdidaktiska och didaktiska kunskaper som krävs för den verksamhet utbildningen avser
- tillämpa sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa fördjupad förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdhandshavare
- problematisera, kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna

Innehåll
Delkursen är förlagd till anvisad VFU-plats där studenten följer och aktivt deltar i verksamheten utifrån kursens innehåll och mål. Den verksamhetsförlagda utbildningen ska genomföras inom de verksamhets- och ämnesområden som utbildningen avser. Kursen är den fjärde av totalt fyra VFU-kurser.

Examination
Examination sker genom skriftligt bedömningsunderlag från VFU-lärare på VFU-platsen, besök av och samtal med utsedd lärare från högskolan. Lärandemålen konkretiseras i en bedömningsmatris som examinerande lärare från högskolan får som underlag från VFU-läraren.

Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

VFU:n är obligatorisk, vilket innebär att frånvaro tas igen efter individuell prövning på grundval av samråd mellan HLK-lärare och berörda VFU-lärare. Frånvaro rapporteras i det underlag för bedömning som VFU-lärare ansvarar för och som lämnas till ansvarig lärare från högskolan.

Antalet examinationstillfällen på denna kurs är begränsade. Om studenten inte har godkänts vid första tillfället har hon/han rätt att genomföra de verksamhetsförlagda studierna ytterligare två gånger. Efter att ha blivit underkänd på VFU två gånger har studenten rätt att begäran att få följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator samt att handledas av annan VFU-lärare än vid tidigare tillfällen.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 150 hp inom ämneslärarprogrammet varav VFU III och 37,5 hp UVK måste ingå eller motsvarande kunskaper.

Utbildningsnivå: Avancerad nivå A1N
Kurskod/Ladokkod: LUVR26
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Tidigare och pågående kurstillfällen

Typ av Kurs
Programkurs
Studieform
Campus
Termin
Hösten 2018: vecka 39 - vecka 48
Studietakt
100%
Ort
Jönköping
Kurstid
Dag
Kursansvarig
Lars Green
Examinator
Åsa Hirsh
Examinator
Stefan Engberg
Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: Studieavgift
22500kr
Kursplan
HTML  PDF
Anmälningskod
HJ-L8244
Senast ändrad 2018-09-12 12:02:25