Varning! Alla funktioner på sidan fungerar inte korrekt utan javascript!

Vetenskapliga metoder och verksamhetsförlagd utbildning IV för förskollärare (UVK) 15 hp

Kursinnehåll

Kursen består av två delkurser.
Delkurs 1: Vetenskapliga metoder, 4,5 hp
Delkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) 4, 10,5 hp

Delkurs 1 Vetenskapliga metoder, 4,5 hp
Research Methods, 4,5 credits

Innehåll
  • Vetenskapsteori, vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig kunskapsbildning
  • Forskningsparadigm
  • Forskningsdesign
  • Vetenskapliga metoder
  • Datainsamling, kvantitativ och kvalitativ metod
  • Analys och tolkning av data
  • Deskriptiv statistik
  • Introduktion till det statistiska verktyget SPSS

Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten
- ha fördjupad förståelse för ett vetenskapligt förhållningssätt
- ha fördjupad förståelse för det vetenskapliga arbetets hantverk och känna till verktyg som behövs för genomförande av vetenskapliga undersökningar och rapporter

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten
- ha förmåga att självständigt planera ett examensarbete i form av uppsats

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten
- kunna kritiskt granska och värdera vetenskapliga rapporter

Examination
Delkursen examineras genom ett uppsats-PM som ska innehålla studentens forskningsdesign i APA format.

Delkurs 2 Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) 4, 10,5 hp
School Located Studies 4, 10,5 credits

Innehåll
Delkursen är förlagd till anvisad VFU-plats där studenten följer och aktivt deltar i verksamheten utifrån delkursens innehåll och målbeskrivning. VFU:n ska genomföras i för förskollärarexamen relevant verksamhet. Två av VFU-periodens veckor förläggs i förskoleklass och de resterande fem i förskola.

Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna
- visa sådana kunskaper inom det förskolepedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen
- visa fördjupade förskolepedagogiska och ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för yrkesutövningen

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna
- visa fördjupad förmåga att möta barnens behov av omsorg och att skapa förutsättningar, inbegripet genom lek och skapande verksamhet, för alla barn att lära och utvecklas
- visa fördjupad förmåga att ta tillvara barns kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje barns lärande, utveckling och delaktighet i synnerhet utifrån de mänskliga rättigheterna enligt barnkonventionen samt en hållbar utveckling
- visa fördjupad förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter i syfte att på bästa sätt stimulera varje barns lärande och utveckling

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot barn och deras vårdnadshavare

Examination
Delkursen examineras genom skriftlig bedömning av VFU-lärare på VFU-platsen, besök och samtal med utsedd lärare från högskolan samt VFU-uppgifter.
VFU:n är obligatorisk, vilket innebär att frånvaro tas igen efter individuell prövning efter samråd mellan HLK-lärare och berörda VFU-lärare. Frånvaro rapporteras i det underlag för bedömning som VFU-lärare ansvarar för och som lämnas till ansvarig lärare från högskolan. Antalet examinationstillfällen på denna kurs är begränsade vad gäller den del av examinationen som omfattar verksamhetsförlagda studier. Om studenten inte har godkänts vid första tillfället har hon/han rätt att genomföra de verksamhetsförlagda studierna ytterligare två gånger. Efter att ha blivit underkänd på VFU två gånger har studenten rätt att ansöka om att få följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator samt att handledas av annan VFU-lärare än vid tidigare tillfällen.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 105 hp inom förskollärarutbildningen varav VFU III och 52,5 hp förskolepedagogik ska ingå. Genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-5) eller motsvarande kunskaper.

Utbildningsnivå: Grundnivå G2F
Kurskod/Ladokkod: LVFN17
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Tidigare och pågående kurstillfällen

Typ av Kurs
Programkurs
Studieform
Campus
Termin
Våren 2017: vecka 04 - vecka 13
Studietakt
100%
Ort
Jönköping
Kurstid
Dag
Kursansvarig
Cathrine Ryther
Examinator
Monica Nilsson
Kursansvarig
Annika Almqvist
Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: Studieavgift
22500kr
Kursplan
HTML  PDF
Anmälningskod
HJ-L7091
Senast ändrad 2017-01-10 08:32:54