Varning! Alla funktioner på sidan fungerar inte korrekt utan javascript!

Bild för lärare åk 1-3 (1-30 hp). Ingår i Lärarlyftet II, 30 hp

Kursinnehåll

Innehåll delkurs 1
• Visuell kultur (konst) i ett nutida och historiskt perspektiv och med koppling till olika medier.
• Styrdokument och didaktiska frågeställningar, generellt och med fokus på bildämnet
• Bildämnets historia, samhällsförändringens inverkan på mål, innehåll och didaktik i styrdokument och skolans organisation
• Teorier om barns och ungdomars bildspråk
• Bedömning, betyg och värdering av den bildskapande processen och produkten
• Visuell kommunikation, bildanalys och bildsamtal.
• Eget bildlaborativt arbete i hantverksmässiga samt digitala tekniker och material
• Nationell och internationell didaktisk forskning inom bildområdet/visuell kultur
• Visuell kultur och bildskapande utifrån genusperspektiv och kulturell tillhörighet
• Bilddidaktiskt arbete med elever i behov av särskilt stöd
• Estetiska lärprocesser i teori och praktik
Innehåll delkurs 2
• Visuell kultur (film, foto, design, konst, arkitektur och miljöer) i ett nutida och historiskt perspektiv och med koppling till olika medier.
• Styrdokument och didaktiska frågeställningar, generellt och med fokus på bildämnet
• Bedömning, betyg och värdering av den bildskapande processen och produkten
• Visuell kommunikation
• Rörlig bild och dramaturgi
• Eget bildlaborativt arbete i hantverksmässiga tekniker och material samt digitala tekniker
• MIK i undervisningen
• Nationell och internationell didaktisk forskning inom bildområdet/visuell kultur
Ämnesteorin utgår från läroplanen i bild och kommer behandla bildframställning, redskap för bildframställning och bildanalys, genom föreläsningar, workshops, eget bildlaborativt arbete, litteraturstudier, seminarier, webbaserad tentamen och skriftliga inlämningar.
Det ämnesdidaktiska innehållet, aktuella styrdokument, innehåll kring bedömning och betygsättning behandlas via föreläsningar, fältstudier, litteraturstudier och skriftliga inlämningar.
Verktyg för varierade arbetssätt och arbetsformer behandlas genom workshops, eget bildlaborativt arbete, litteratur och skriftliga inlämningar.
Innehåll som anknyter till aktuell forskning inom visuell kultur och bilddidaktik behandlas genom föreläsning, litteraturstudier och skriftlig inlämning.
Generella kompetenser behandlas utifrån läroplanen. Skolans värdegrund, uppdrag, övergripande mål och riktlinjer genom workshops, föreläsningar, litteraturstudier och skriftliga inlämningar.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet och behörighetsgivande lärarexamen som är avsedd för minst åk 1-3 och undervisar i åk 1-3 i detta ämne utan att vara ämnesbehörig samt anställning hos en huvudman.

Utbildningsnivå: Grundnivå G2F
Kurskod/Ladokkod: U1BN16
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Tidigare kurstillfällen

Typ av Kurs
Fristående
Studieform
Distans
Obligatoriska sammankomster
6
Termin
Hösten 2017: vecka 34 - 2018 vecka 24
Studietakt
50%
Ort
Jönköping
Kurstid
Flexibel
Platser
40
Examinator
Linda Baccstig
Kursansvarig
Linda Baccstig
Kursplan
HTML  PDF
Anmälningskod
HJ-U0108

Sidan uppdaterad 2017-09-21

Studera på JU
Sidan uppdaterad 2010-08-17
Fråga oss
X
Har du frågor kring att börja studera på Jönköping University? Vi är tyvärr inte online just nu, men ställ gärna din fråga nedan så hör vi av oss så snart vi kan.





Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information