Urstark jobbmarknad och bra karriärmöjligheter.

Linda Idebäck gav upp – och blev lärare. Ett beslut som hon inte har ångrat en sekund. Linda fick jobb direkt efter examen och stormtrivs på Runnerydsskolan i Nässjö.

– Jag skulle absolut inte bli lärare! På den punkten var jag mycket bestämd, och det berodde på att alla runtomkring alltid har tjatat om vilken bra lärare jag skulle bli, skrattar Linda.

– Men så tränade jag ett gäng fotbollstjejer i åldrarna 10-12 och det var så roligt. Det var då jag insåg att det var det här som jag skulle jobba med i alla fall!

Linda fick jobb direkt efter examen 2015 och pendlar från hemmet i Jönköping till Runnerydsskolan i Nässjö.

– När man har gått i skolan nästan hela livet så tror man att man vet vad det innebär att vara lärare. Men det är så mycket mer ansvar och så mycket mer komplext än vad man kan föreställa sig. Ändå kände jag mig väl rustad efter utbildningen. Jag fick verktygen för att själv kunna möta nya utmaningar och möjligheter. För som lärare blir man aldrig fullärd.

Programmet omfattar totalt 20 veckors verksamhetsförlagd utbildning under de fyra åren. Och redan efter en månad på Grundlärarutbildningen är det dags för den första VFU:n.

– Det är ett bra upplägg eftersom du snabbt får bekräftat att du trivs i lärarrollen och att det är rätt val för dig. Skulle du känna tvärtom, så får du chansen att ändra dig i ett tidigt skede.

Trots att arbetsmarknaden är urstark just nu, så har Linda inga planer att byta jobb.

– Nej, jag trivs väldigt bra i min roll som klasslärare. Men visst känns det skönt att ha satsat på ett yrke där det finns gott om lediga jobb. Som lärare har man också bra möjligheter att utbilda sig vidare och göra karriär.

På sikt kan hon dock tänka sig att läsa på behörigheten för att undervisa äldre barn.

– När jag var liten ville jag rädda världen. Och på något sätt är jag ju faktiskt med och gör det, i alla fall litegrann. Det är häftigt att få vara med och göra nytta. Att känna att jag behövs!

Sidan uppdaterad 2017-11-21

Studera på JU
Sidan uppdaterad 2016-02-05





Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information