ENCELL

Nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande

Claudia Gillberg

Affilierad forskare i pedagogik

Claudia Gillberg, fil.dr., är affilierad forskare i pedagogik vid Encell och Högskolan för lärande och kommunikation. 2009 disputerade hon på avhandlingen "Transformativa kunskapsprocesser för verksamhetsutveckling. En feministisk aktionsforskningsstudie i förskolan".

Gillberg har ett stort intresse för det livslånga lärandet, feministisk teori och deltagande och lärande i organisationer. De senaste åren har hon fokuserat på "disability studies" och hur tillgången till utbildning och arbetsmarknad ser ut för kroniskt sjuka och funktionshindrade barn och vuxna. År 2016 blev hon medlem av the British Centre for Welfare Reform, ett centrum vars syfte är välfärdspolitiskt förändrings, påverkans- och förbättringsarbete.

Läs mer om Claudia Gillbergs forskning här.

Publikationer

  • Gillberg, C. (2018). The significance of gatecrashing past Barriers in Higher Education: making marginalised knowledge mainstream. Mer information
  • Gillberg, C. (2018). The inappropriate applicant. Navigating Ableism in recruitment to academia. Mer information
  • Gillberg, C. (2018). Child pain, migraine, and invisible disability. Taylor & Francis Mer information
  • Duffy, S., Gillberg, C. (2018). Extreme poverty in a time of austerity: Submission to UN Special Rapporteur on Extreme Poverty and Human Rights. Sheffield, England: Centre for Welfare Reform Mer information
  • Gillberg, C. (2018). Working in knowledge-intensive organisations when it is impossible to be physically present: female employees who suffer from chronic illnesses. In: Helene Ahl, Ingela Bergmo Prvulovic & Karin Kilhammar (Ed.), Human resource management: A Nordic perspective (pp. 177-189). London: Routledge Mer information

Alla träffar från DiVA (31)

Sidan uppdaterad 2018-08-21

ENCELL
Sidan uppdaterad 2018-08-21
*
*
*
*
*


Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information