Joel Hedegaard
Doktor i pedagogik
Joel Hedegaard, fil. dr., disputerade 2014 med avhandlingen The Production and Maintenance of Inequalities in Health Care, som handlar om diskriminering inom hälso- och sjukvården utifrån ett kommunikationsperspektiv. Den berör såväl kommunikation med som om patienter i vilken kön och etnicitet uppmärksammades.
För närvarande arbetar Joel bland annat med forskning om äldres lärande, genus och social inkludering. Exempelvis genomför han en studie, tillsammans med kollegan Martin Hugo, om äldre som väljer att studera på folkhögskola.
Läs mer om Joel Hedegaards forskning här.
Publikationer
-
Wirzén, J., Hedegaard, J. (2020). We cannot always be at sixes and sevens!: a study of teachers’ experiences of systematic quality work.
Educational studies (Dorchester-on-Thames)
-
Hugo, M., Hedegaard, J. (2020). Unga vuxna med högfungerande autism: när utbildningen även behöver ge sociala förutsättningar.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
-
Hugo, M., Hedegaard, J. (2020). Inclusion through folk high school in Sweden – the experience of young adult students with high-functioning autism.
Disability and Rehabilitation (pp. 1-10).
-
Hedegaard, J., Hugo, M. (2020). Inclusion through Folk High School courses for senior citizens.
Educational gerontology 46(2), 84-94
-
Hedegaard, J., Ahl, H. (2019). Learning to deal with freedom and restraints: Elderly women’s experiences of their husbands visiting a Men’s Shed.
59(1), 76-93
Alla träffar från DiVA (39)