Joel Hedegaard
Universitetslektor i pedagogik
Joel Hedegaard, fil. dr., disputerade 2014 med avhandlingen The Production and Maintenance of Inequalities in Health Care, som handlar om diskriminering inom hälso- och sjukvården utifrån ett kommunikationsperspektiv. Den berör såväl kommunikation med som om patienter i vilken kön och etnicitet uppmärksammades.
För närvarande arbetar Joel bland annat med forskning om äldres lärande, genus och social inkludering. Exempelvis genomför han en studie, tillsammans med kollegan Martin Hugo, om äldre som väljer att studera på folkhögskola.
Läs mer om Joel Hedegaards forskning här.
Publikationer
-
Hedegaard, J., Hugo, M. (2022). Education as change: Liberation from mental illness and self-stigma in favour of empowerment.
Australian Journal of Adult Learning 62(1),
-
Hedegaard, J. (2022). Forskaren: Därför är folkhögskolan viktig för personer med diagnoser [radiosändning].
-
Hugo, M., Hedegaard, J. (2022). Folkhögskolans stödjande roll vid psykisk ohälsa: Ett deltagarperspektiv.
Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation
-
Ahl, H., Hedegaard, J. (2022). Grupphomogenitet som ett sätt att utmana ojämlikhet bland äldre män.
In: C. Bjursell & M. Malec Rawiński (Ed.), Äldres lärande: utblickar och insikter (pp. 231-249). Stockholm: Natur och kultur
-
Bjursell, C., Hedegaard, J., Hugo, M. (2022). Att lära sig graffiti som pensionär.
In: C. Bjursell & M. Malec Rawiński (Ed.), Äldres lärande: utblickar och insikter (pp. 105-126). Stockholm: Natur och kultur
Alla träffar från DiVA (53)