
Nytt brädspel främjar barns munhälsa
Personal på Hälsohögskolan (HHJ) vid Jönköping University har tillsammans med spelutvecklingsstudenter från Högskolan i Skövde, startat ett tvärvetenskapligt samarbetsprojekt för att utveckla ett brädspel som ska lära barn mer om sambandet mellan kost och karies. Målet är att på sikt undersöka spelets pedagogiska effekt för barn genom ett forskningsprojekt.
Förra veckan arrangerade Folktandvården i Värnamo ett 6-årskalas, där barn hade möjlighet att besöka Folktandvården och bland annat testa brädspelet tillsammans med projektledare, personal och föräldrar. Spelet riktar sig till barn som är 5–8 år och baseras på det pedagogiska verktyget ”Sockerklockan”, som syftar till att lära barn för- och nackdelar med en varierad kost, måltidsmönster och högt sockerintag.
Malin Stensson, docent i oral hälsovetenskap, Hanna Ahonen, universitetslektor, och Bertil Lindenfalk, adjunkt/doktorand, alla på HHJ, spelade spelet tillsammans med barnen.
- Från JAs sida tycker jag att detta är ett ypperligt exempel på hur vi inom kvalitetsförbättringsområdet kan samarbeta med andra discipliner för att tillsammans skapa möjligheter för vårt välfärdssystem att kunna jobba, som i det här fallet, mer preventivt, säger Bertil Lindenfalk. Att sedan få göra det genom att spela spel med barn och att de framförallt tyckte att spelet var väldigt roligt, det är ju det man uppskattar mest med sitt jobb.

Ett framtida forskningsprojekt
I december förra året tog projektgruppen fram en prototyp av spelet i kartong, som även det testades tillsammans med barn som fick bra respons.
I december testades en prototyp av spelet, skapad av kartong.
I februari fick projektgruppen verifieringsstöd för framtagandet av spelet i samverkan med Science Park. Om pilottestningen och framställandet av prototypen faller ut väl, planeras ett forskningsprojekt för att utvärdera spelets pedagogiska effekt för barns och deras närståendes syn på kost och munhälsa. Målet är att skapa ett engagerande spel som kan spelas tillsammans med personal och /eller föräldrar, för att främja interaktion och lärande.