Yrkeshögskolan visade upp sina nya lokaler

Studenter på Yrkeshögskolan Jönköping i en studiesal.

Anders Rickman (stående till vänster), verksamhetschef för Yrkeshögskolan Jönköping, visade runt i deras nya lokaler på Rosenlund.

Yrkeshögskolan Jönköping (YJ) har flyttat från Bäckadalsgymnasiet till betydligt större utrymmen på Rosenlund. Nyligen hade de invigning av sina nya lokaler för sina samarbetspartners. JTH är huvudman för elva av YJ:s tolv utbildningar.

Yrkeshögskolan bygger på samarbete med arbetsgivare och branschorganisationer och utbildningarna är framtagna för att matcha kompetensbehoven i arbetslivet. YJ är från och med höstterminen 2021 verksamma på Vasavägen 6 på Rosenlund i Jönköping. De har gått från 500 kvadratmeter på Bäckadalsgymnasiet till cirka 1 300 kvadratmeter i sina nuvarande lokaler och när deras nya hyreskontrakt träder i kraft senare i höst utökar de sin golvyta till 2 000 kvadratmeter. Det innebär att de kommer att ha verksamhet i två tredjedelar av huset på Vasavägen 6, som ägs av Jönköpings kommun.

Ytor att utveckla verksamheten i

Den 24 september visade YJ upp sina nya utrymmen med tillhörande CNC-maskiner och robotar för bland annat personal på Jönköping University, näringslivet och politiker.

Anders Rickman, verksamhetschef för YJ, är nöjd och stolt över deras nya lokaler.

– Nu har vi ytor som vi kan växa och utveckla verksamheten i. Vi är samlade under samma tak, vilket förbättrar våra samordningsmöjligheter och vi kan ta emot företag i en helt annan utsträckning än tidigare. Vi har plats för en hel prototypverkstad i källaren och kommer att kunna tillverka många olika prototyper. Det är en stor fördel för våra studenter, säger han.

Tove Rosén, student på Yrkeshögskolan Jönköping.

Tove Rosén läser till CNC-tekniker på YJ och trivs jättebra.

”Kan verkligen rekommendera utbildningen”

Tove Rosén från Ljungby läser till CNC-tekniker på YJ. Hon flyttade till Jönköping på grund av utbildningen och trivs utmärkt.

– Det är en bra utbildning med bra lärare och vi har god sammanhållning i klassen där vi hjälper varandra. En stor fördel är att många företag söker CNC-tekniker och att man har stora möjligheter att få jobb efter utbildningen. Jag kan verkligen rekommendera den här utbildningen till andra, säger hon.

Läs mer om YJ via den här länken Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

2021-10-12