Ny yrkeshögskoleutbildning startar i höst

Tekniska Högskolan, campus.

Yrkeshögskoleverksamheten på Tekniska Högskolan vid Jönköping University beviljas 36 miljoner kronor till att starta sex utbildningar i höst.

Yrkeshögskoleverksamheten på Tekniska Högskolan vid Jönköping University startar i höst sex utbildningar, varav Produktions-, e-handels- och lagerlogistik är helt ny. Till detta beviljar Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) 36 miljoner kronor.

Mats Kihlman, avdelningschef för Yrkeshögskolan på Tekniska Högskolan, Jönköping University.

Mats Kihlman, avdelningschef för Yrkeshögskolan på Tekniska Högskolan vid Jönköping University.

- Det är ett mycket bra resultat för vår del, säger Mats Kihlman, avdelningschef för Yrkeshögskolah (Yh) på Tekniska Högskolan vid Jönköping University.

Yh-utbildningen Produktions-, e-handels- och lagerlogistik vänder sig främst till dem som idag arbetar med produktion eller logistik och som vill ta nästa steg i karriären. Utbildningen ger kompetens till att leda och genomföra förbättringsarbete i ett företags logistikverksamhet, med fokus på automatisering och e-handel.

"Viktig för regionens utveckling"

- Utbildningen är viktig för regionens utveckling som logistikcenter och för att tillgodose tillverkningsindustrins ökade behov av kompetens inom logistik, säger Mats Kihlman.

För att en utbildning ska godkännas av MYH måste det finnas ett konkret behov av kompetensen den ger. Utbildningsanordnaren ska även ha ett starkt stöd hos arbetslivet och vid omsök av samma utbildningar kunna påvisa att man haft en hög kvalitet under tidigare omgångar.

"Är ett bra betyg"

- Att få de här utbildningarna beviljade är ett bra betyg för det samarbete vi har med regionens näringsliv och utbildningsgenomförare. Vi utformar utbildningarnas innehåll och upplägg tillsammans med branschrepresentanter från regionens företag för att säkerställa att utbildningarna motsvarar behoven som finns i regionen, säger Mats Kihlman.

Läs mer om Yrkeshögskolan vid Jönköping University här

Utbildningarna som Yrkeshögskolan på Tekniska Högskolan startar i höst

Byggproduktionsledare, Malmö

Byggproduktionsledare, Jönköping

Platschef - Bygg och anläggning, Jönköping

Produktions-, e-handels- och lagerlogistik, Jönköping

Verktygsteknik, Värnamo

Webbutvecklare .NET, Värnamo

Utbildningarna ges enbart på svenska.

2022-01-13