Forskningseliten samlades på JTH-konferens om gjutjärn

Attila Dioszegi, professor i gjuteriteknologi på JTH.under en gjutningskonferens på Scania.

Forskningseliten inom gjutjärn samlades till konferensen i Södertälje, som anordnades av Tekniska Högskolan vid Jönköping University och Scania. Här talar Attila Dioszegi, professor i gjuteriteknologi på JTH, inför deltagarna.

Forskare, producenter och användare av gjutjärn samlades under två dagar i slutet av maj på konferensen European Cast Iron meeting i Södertälje. Eventet anordnades av Tekniska Högskolan vid Jönköping University och Scania.

- Vi lyckades samla forskningsfronten på området till konferensen och det var två givande dagar. Vi står inför stora utmaningar den närmaste tiden då gjutjärn är ett viktigt material i omställningsarbetet för att bevara miljön, säger Attila Dioszegi, professor i gjuteriteknologi på JTH och som organiserade konferensen tillsammans med Vasile-Lucian Diaconu, forskare på JTH.

Scania visade sitt nya gjuteri

80 personer från 16 länder diskuterade framsteg inom forskning respektive produktion av gjutjärn med mera. Mötet organiserades i en hybridform med 68 deltagare fysiskt och tolv online. Den första dagen ägnades åt 15 presentationer av forskningsresultat och under den andra dagen visade Scania upp sitt nya gjuteri.

- Vi placerade mötet i Södertälje dels för att kunna ta del av Scanias gjuteri, dels för att Scania är en av våra viktigaste industriella samarbetspartner för tillämpning av våra forskningsresultat, säger Vasile-Lucian Diaconu.

Har största forskargruppen inom gjutning

Tio personer från avdelningen för material och tillverkning på JTH deltog den här gången på European Cast Iron meeting.

- Att vi var så många från avdelningen har att göra med att vi har den största forskargruppen i Europa, vissa säger till och med i hela världen, som fokuserar på gjutjärn, säger Attila Dioszegi.

Attila Dioszegi och Vasile-Lucian Diaconu var med och initierade nätverket ECIG (European Cast Iron Group), som anordnar konferenserna. Under de två dagarna i Södertälje skötte de bland annat all kommunikationen med deltagarna och ledde de öppna diskussionerna.

Nästa år planeras konferensen till Gjuteriinstitutet i Aachen, Tyskland.

Läs mer om avdelningen material och tillverkning på JTH här

Gjutningskonferens på Scania med JTH.

80 personer från 16 länder deltog i konferensen.

2022-06-23