JTH-studenter ställer ut Husqvarnaprototyper

Husqvarnakursen på Tekniska Högskolan vid Jönköping University.

Den 16 december har JTH-studenter utställning av prototyper från Husqvarnakursen i galleriet på Tekniska Högskolan vid Jönköping University. Bilden är från en tidigare utställning av Husqvarnakursen.

Den 16 december är det utställning av Husqvarnakursen på Tekniska Högskolan (JTH) vid Jönköping University (JU). Då visar JTH-studenter upp prototyper som de har utvecklat i samarbete med Husqvarna.

Det är studenter som läser Maskinteknik: Produktutveckling och design på JTH som utvecklar prototyper tillsammans med Husqvarna. De brukar ha ett tema som exempelvis arborister att utveckla eller vidareutveckla befintliga Husqvarnaprodukter till. Den här gången har studenterna jobbat med pågående Husqvarnaprojekt, som på grund av sekretess inte kommer att ställas ut på JTH. Istället blir det en visning av ut prototyper från starten av Husqvarnakursen 2015 till och med 2021 och utställningen äger rum i galleriet på JTH. Där kommer Husqvarna även att visa upp ett antal handhållna produkter.

- Årets kurs har varit en riktig utmaning för studenterna, men de har fått god hjälp av personal på Husqvarna. Totalt har de haft 25 ingenjörer som har varit inblandade i kursen, säger Conny Larsson, universitetsadjunkt i industridesign på JTH och kursansvarig för Husqvarnakursen, som egentligen heter Produktutvecklingsprojekt.

Utställningen kommer att invigas av Andreas Rangert och Pär Martinsson på Husqvarna Group kl. 09.00 den 16 december.

Vi direktsänder från utställningen av Huskvarnakursen kl. 09.40 den 16 december på JTH:s Linkedinkanal Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Direktsändningen pågår i cirka en halvtimme och går att se i efterhand.

2022-12-13