TRANSFORM to AAA

Så kan digitaliseringen stärka din konkurrenskraft

Tidigare events

Eventsarkiv

2019-05-21
Seminarium om cybersäkerhet

Den 21 maj bjöd Science Park tillsammans med Cybercom in till ett informativt lunchmöte om säkerhet i en digitaliserad värld.
Fredrik Blixt, som är doktor i cybersäkerhet, har konstaterat att cybersäkerhet är en samhällsfråga.
- Utan hög säkerhet kommer det inte ens rent vatten ur kranen, sa Fredrik Blixt.
Av Annika Andreasson, som är cybersäkerhetskonsult på Cybercom Secure, fick vi veta vad som låg bakom 1177-läckan, skandalen där inspelade samtal till sjukvårdsrådgivningen låg öppen på internet.
Camilla Danielsson, som är VD på Qnister AB, pratade om personaluppgiftsincidenter och vikten av att ha GDPR-rutiner på plats och att hela tiden utbilda medarbetarna om detta.
För att summera det välbesökta lunchmötet har vi lärt oss att det oftast är den mänskliga faktorn som orsakar incidenterna. Att vi alla, privatpersoner som företag, bör ta cybersäkerheten på allra största allvar.

Läs merlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

2019-04-25
Transform to AAA på SPARKs årskonferens
Den 25 april, under den andra upplagan av SPARK:s årskonferens fanns forskare, företag, samt kommunala och regionala representanter på plats på Jönköping University. Projektutställningen med aktuella forsknings- och utbildningsprojekt blev starten på en intensiv dag med fokus på industrins framtid. Transform to AAA hade plats i projektutställningen och berättade om tanken, utförandet och målen med projektet.
Efter lunch presenterades tre olika projekt och först ut var Transform to AAA. Kurt Sandkuhl, Professor informationsteknik, höll en kortare föreläsning, Digital transformation – Innebörd, möjligheter och utmaningar. Efter att han först pratat om vad digital transformation egentligen är, visade han på tre konkreta exempel på företag som har genomgått en digital transformation.
Programmet för konferensen.PDF

2019-04-12
Digital Transformation: vad är det egentligen?
Lunchmöte på Tillväxthuset i Sävsjö. Bertil Lindenfalk, universitetsadjunkt på Jönköping international business school, Jönköping University, höll en föreläsning kring digital transformation. 
Detta fick vi med oss från seminariet;
1) En grundförståelse i vad Digital Transformation egentligen är
2) En förståelse för hur organisationer förändras genom digital transformation
3) En förståelse för de förutsättningar och möjligheter som jag som företagare har genom att tänka på digital transformation.
Läs mer här.PDF

2019-04-03
Digitize your marketing
Digital marketing. How does it work and what is important to consider? How do you create meaningful content with effects based on your needs? 
The workshop was held by Niklas Larsson (e-commerce expert, business developer and project manager in e-merge) from Science Park. The workshop was in English.
Läs mer här.PDF

2019-03-29,30
Kodkurs för tjejer "Hello, girl!"
Hello, Girl! är en kurs i kodning för kvinnor av kvinnor. Kursen arrangeras inom det kvinnliga nätverket WI-Tech Brains, som drivs inom projektet Transform to AAA och Digital Dreams. Bakom initiativet står Science Park och Jönköping University, som tillsammans med lokala företag, organisationer och skolor har som mål att göra regionen digitalt jämställd.
Läs mer här.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

2019-03-26
Women in Tech Meetup - Charlotte Sundåker
Charlotte Sundåker – som stod för kvällens pepp och inspiration – berättade om sin entreprenörsresa, om hur hon tagit sig dit hon är i dag och om de lärdomar hon fått på vägen. Dessutom delade hon med sig av sina bästa karriärtips och lärde oss att arbeta härifrån och framåt – mot en hållbar framtid.
Läs mer här.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

2019-03-21
Rusta dig för den digitala framtiden
Workshopen leddes av Bertil Lindenfalk, universitetsadjunkt i informatik vid Jönköping International Business School, Jönköping University, och riktade sig till alla som har en strategisk roll inom organisationens digitalisering så som vd, ägare, projektledare, organisationsutvecklare, Champions of transformation eller liknande inom små och medelstora företag i Jönköpings län.

Målet med workshopen var att:

  • Ge en konkret inblick i de strukturer som omger ett digitaliseringsarbete i en organisation.
  • Skapa förståelse för hur organisationer förändras genom digital transformation.
  • Ge en metod för att kunna kontextualisera den förändring som just din organisation går igenom.

2019-03-06
Digital transformation – Innebörd, möjligheter och utmaningar 
Digitalisering är på de flestas läppar idag, men vad innebär egentligen digitalisering och framför allt digital transformation? Är det fläckvis automatisering av olika delar av verksamheter eller är det någon mer genomgripande som också kräver stor eftertanke i form av en större förändringsprocess. Syftet med detta seminarium var att ge en övergripande bild av innebörden av digital transformation och vilka utmaningar som vi står inför. Seminariet hölls av Kurt Sandkuhl, professor informationsteknik, Jönköping University som visade tre konkreta exempel på företag som genomgått en digital transformation.
Kurt Sandkuhls presentation.PDF

2019-03-05
Using Internet Paralanguages
Emojis, GIF:ar, förkortningar och hashtags. Hur kan du som företag dra nytta av internetspråk i din kommunikation? Workshopen hölls av digitala antropologen Dr. Crystal Abidin, bland annat listad på Forbes lista 30 under 30 Asia (2018) och författare till flera böcker i ämnet. Vi tittade på olika internetspråk och hur de används idag. Vi fick ta del av olika exempel på varumärken som på smatrta och innovativa sätt använt internetspråk för att nå ut till nya målgrupper och förmedla nya budskap. Vi avslutade med att brainstorma och idégenerara för att ta fram nya innovativa användningsområden för emojis och andra internetspråk.
Läs mer här.PDF

2019-02-26
What Swedish companies can learn from how entrepreneurs in East Asia use Instagram and Streaming Apps
Looking closely at online advertorials, personal endorsements, and knock-off material cultures as facilitated by young internet users, in this talk I present brief summaries on how young entrepreneurs in East Asia have been using Instagram and Streaming Apps for their businesses. These include recently popular platforms such as Musical.ly/TikTok, Tudou, BeLive, and Bigo, that are widely used around Asia. We will learn about the different platform architectures that have enabled commercial activity, cultures of interpersonal exchange and self-branding among various subcultures, and the resultant implications on the brick-and-mortar shopping industry. More importantly, we will review how some of these strategies can be applied in the Swedish context, and learn about some cultural norms that young internet users in Scandinavia value, based on pilot studies conducted in Denmark and Sweden.
Workshopen hölls av digitala antropologen. 
Dr. Crystal Abidin, bland annat listad på Forbes lista 30 under 30 Asia (2018) och författare till flera böcker i ämnet.
Läs mer här.PDF

2019-02-19
Seminar and workshop with Dr. Crystal Abidin: How to Engage with the Influencer Industry

Many young people are now vocationally pursuing celebrity on the internet as commercial, cross-platform, and highly relatable Influencers. Influencers are raking in millions of dollars, working with blue chip companies, establishing their own brands, and even effecting change in legal, economic, and social regulation in various societies. In fact, the communication formats of Influencers are so innovative that ailing legacy media formats are learning to brandjack their vernacular participatory cultures to appeal to young audiences. But how did they get here, and how can businesses meaningfully engage with the Influencer industry?
Läs mer här.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan uppdaterad 2019-05-23

Sidan uppdaterad 2019-04-11
Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information