Learning study - forskarskola för lärare
Forskarskolan i Learning Study - praktikutvecklande ämnesdidaktisk forskning, vänder sig till yrkesverksamma lärare och leder till licentiatexamen. Learning Study är en ansats för lärardriven praktikbaserad och praktikutvecklande forskning.
Information
Om forskarskolan
Den nationella forskarskolan Learning Study praktikutvecklande ämnesdidaktisk forskning, är en forskarskola för yrkesverksamma lärare och leder till licentiatexamen.
Forskarskolan ingår i ett mer långsiktigt uppbyggnadsarbete med att göra skolan till en kunskapsproducerande sektor, så att lärare blir delaktiga i den kunskapsproduktion som skall utgöra den vetenskapliga grunden för deras arbete. Därför genomförs avhandlingsarbetet tillsammans med kolleger i den egna kommunen och i form av en eller flera learning studies. Därmed är kolleger och skolledare engagerade och involverade i forskningsarbetet. Vi vill med detta redan under studietiden skapa en grund för skolutveckling och kunskapsproduktion, som skall fortgå även efter att licentianden har avslutat utbildningen.
Forskarskolan är ett samarbete mellan Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University (värdhögskola), Göteborgs universitet samt Stockholms universitet och finansieras inom ramen för regeringens satsning på att forskarutbilda lärare.
- Uppdrag till Vetenskapsrådet att utlysa medel för utbildning på forskarnivå för lärare och förskollärare
- 200 nya lektorer i skola och förskola
Våren 2012 antogs 15 doktorander.
Forskning
Forskarskolan har en ämnesdidaktisk inriktning, men hålls samman av en specifik forskningsansats; Learning Study. Learning Study är en ansats för lärardriven praktikbaserad och praktikutvecklande forskning.
Forskningen utgår från ett problem som är direkt relaterat till lärares klassrumsarbete. Den utgör en form av teoretiskt grundad och systematiskt genomförd kunskapsproduktion som bedrivs av lärare i klassrummet.
Doktorandprojekt
Doktorandprojekten är inriktade mot:
- Engelska
: Clare Lindström, Per Selin
- Historia
: Patrik Johansson, Anders Nersäter
- Idrott och hälsa
: Helene Bergentoft
- Matematik
: Helena Eriksson, Ulf Ryberg, Roger Fermsjö, Joakim Magnusson, Anna Lövström, Jenny Svantesson Wester
- Naturvetenskap, hållbar utveckling
: Andreas Magnusson
- Samhällskunskap
: Malin Tväråna
- Svenska (skrivning, literacy)
: Åsa Lyrberg, Anja Thorsten
Studiernas inriktning och uppläggning
Syftet är att erbjuda en forskarutbildning av hög kvalitet där de forskarstuderande kan inrikta sina studier mot olika skolämnen/ämnesområden inom grund- och gymnasieskolan. Inom forskarskolan ges tre profilkurser gemensamma för alla:
- Ansatser och traditioner inom praktikutvecklande forskning, 7,5 hp
- Learning study som ansats för praktikutvecklande forskning, 7,5 hp
- Kunskapsbildning, lärande och undervisning inom olika kunskapstraditioner, 15 hp
Dokument
Länkar
- International Journal for Lesson and Learning Studies
- World association for lesson studies, WALS
- Kunskapsbank för Learning study och Lesson study
Filmer
- Att utveckla undervisningen med hjälp av Learning Study (föreläsning med Ulla Runesson)
- Vad är grejen med Learning Study? (frågestund med Ulla Runesson)
Doktorander och personal
Kontakt
- Universitetslektor Svenska Utbildningsledare
- Högskolan för lärande och kommunikation
- elisabet.sandblom@ju.se
- +46 36-10 1447
Forskarskolans ledning
Ulla Runesson (kontaktperson)
Högskolan för lärande och kommunikation
Ingrid Carlgren
Stockholms universitet
Inger Eriksson
Stockholms universitet
Mona Holmqvist Olander
Göteborgs universitet
Publikationer
Publikationer forskarskolan 2012-
- Tväråna T.(2014) Innebörden av rättvisa i resonemang om rättvisefrågor i samhällskunskapsundervisning på gymnasiet, 2014
Läs publikationen här - Johansson, P. (2014) Att tolka spåren från det förflutna: Innebörder, lärande och meningsskapande av historisk källtolkning i gymnasiet
Läs publikationen här - Nersäter, A. (2014) Att konstruera historiska förklaringar: Vad elever kan behöva lära för att kunna resonera om orsak samt tolka och använda källor inom gymnasieämnet historia
Läs publikationen här - Eriksson, H. (2015) Rationella tal som tal. Algebraiska symboler och generella modeller som medierande redskapFermsjö, R. (2014) Rekonstruktion av logaritmer med tallinjer som medierande redskap
Läs publikationen här - Lövström, A. (2015) Från naturliga tal till hela tal (från N till Z): Vad kan göra skillnad för elevers möjligheter att bli bekanta med de negativa talen?
Läs publikationen här - Ryberg, U. (2014) Variationens betydelse för elevernas lärande. Relationen mellan en funktions graf och grafen till funktionens derivata
Läs publikationen här - Svantesson, J. (2014) Hur kan dubbelt så långt bli fyra gånger större?
- Magnusson, J. (2014) Proportionella samband - Innehållets behandling och elevernas lärande.
Läs publikationen här - Bergentoft, H. (2014) Lärande i rörelse - Utveckling av kroppslig förmåga ur ett icke dualistiskt perspektiv
Läs publikationen här - Per Selin, P, (2014) Developing strategic competence in oral interaction in English as a foreign language – A classroom
Läs publikationen här - Lindström, C. (2015) Making a difference: Exploring the teaching and learning of the English progressive aspect among Swedish 6th grade students
Läs publikationen här - Thorsten, A. (2014) Perspektiv och problemlösning i berättelseskrivande: Vad elever behöver lära sig och hur det kan synliggöras i undervisningen
Läs publikationen här
Dokument
Dokument och blanketter för doktorander vid Forskarskolan i lärande och kommunikation.