Forskning
Forskningsgruppen är inriktad på att utforska frågor som är relevanta för förskoleutbildning både i Sverige och internationellt.
Vi är engagerade i denna forskning utifrån olika teoretiska och metodologiska perspektiv samt genom samverkan med forskare, lärare, studenter och samhället på alla erfarenhetsnivåer (grundutbildning, forskarutbildning, adjunkt, förskollärare, rektorer, bland andra) . Vår forskning fokuserar på teorier och metoder som berör lärande och utveckling i förskoleutbildning:
- Problematisering av begreppet undervisning i förskolan
- Systematiskt kvalitetsarbete (inklusive pedagogisk kvalitet och dokumentation)
- Lek och utforskande
- Hållbarhet i förskolan
- Demokrati i förskolan
- Interkulturell utbildning
Inom dessa områden har vi bedrivit samt bedriver vi forskning som exempelvis berör:
- Multimodalitet, barns meningsskapande och digitala lärmiljöer.
- Etik i relation till educare med fokus på barn mellan 1 - 3 år
- Ledarskap och strategier för att skapa goda lärmiljöer för nyanlända barn genom systematiskt kvalitetsarbete.
- Utveckling av förskolans undervisning kring hållbarhet
- Familjers deltagande och engagemang kring demokrati och kulturell mångfald i förskolan
- Förskoledidaktik i förhållande till matematikutbildning
- Uppfattningar och användningar av teknik i förskolan