Outlook

Outlook är högskolans system för e-post, kalender med mera.

Hur vidarebefordrar jag e-posten till en privat e-postadress?

Detta görs enklast genom webbvarianten av Outlook. Följ dessa instruktioner från Microsoftlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Jag är personal och vill läsa min e-post i mobilen?

Från 2018-05-03 måste personal ställa in mobilen för JU:s nya säkerhetslösning för personals åtkomst till JU-data från mobil utrustning, såväl JU:s som privat, enligt anvisningar på intranätetlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hur synkar jag mobilen med Outlook som student?

Det finns flera olika sätt att läsa din e-post på en mobil enhet - du kan antingen ställa in e-postappen i din telefon enligt instruktionerna nedan, surfa in på portal.office.com i webbläsaren i din telefon eller använda Outlook-appen som finns tillgänglig för de flesta mobila enheter. Har du synkat dina mobila enheter tidigare måste du först ta bort detta konto innan du lägger till ett nytt med hjälp av instruktionerna nedan. 

På iPhone:

  • Gå till Inställningar > Konton och lösenord > Lägg till konto.
  • Välj ”Exchange”. Fyll i fullständig e-postadress och JU-lösenord och en valfri beskrivning.
  • Ställ in vad som ska synkas och klicka sedan ”Spara” så läggs kontot till i appen Mail.

På Android:

  • Gå till Inställningar > Konton > Lägg till konto >Microsoft Exchange ActiveSync.
  • Skriv in din fullständiga e-postadress och JU-lösenord och tryck på Nästa.
  • När serverinställningarna har verifierats av enheten öppnas sidan Kontoalternativ. Acceptera standardinställningarna eller välj alternativ för hur du vill ta emot e-post och tryck sedan på Nästa. (Du kanske måste bläddra nedåt för att kunna se Nästa.)
  • På sidan Konfigurera e-post kan du ändra namnet på ditt konto. När du är klar trycker du på Klar.

Användargränssnittet kan variera mellan olika Android-enheter. Se därför de här anvisningarna som riktlinjer eller läs tillverkarens dokumentation för just din enhet.

På Windows-telefoner:

  • I applistan trycker du på Inställningar och sedan på E-post + konton.
  • Gör något av följande:
    • Om du har Windows Phone 8 eller 8.1 trycker du på Lägg till ett konto > Exchange.
    • Om du har Windows Phone 7 eller 7.5 trycker du på Lägg till ett konto > Outlook.
  • Ange din fullständiga e-postadress och JU-lösenordet och tryck på Logga in. Om kontoinställningarna identifieras i telefonen synkroniseras e-posten, kalendern och kontakterna dit.

Vad kan jag synka? E-post, kalender, kontakter, annat?

E-post, kontakter, kalender, påminnelser och anteckningar.

Varför har jag fått så många kontakter i min telefon?

På både iPhone och Android kan man råka ut för att alla kontakter i Outlook synkas in i kontakterna på telefonen.  Gör så här för att åtgärda detta:

iPhone:

  1. Gå till Kontakter.
  2. Klicka på Grupper uppe till vänster.
  3. Ta bort bocken vid "Exchange" eller motsvarande namn du gett kontot för synkronisering med Outlook och peka eventuellt ut egna adressböcker, t ex om du gjort en egen adressbok som heter "Viktiga kontakter" eller liknande.
  4. Klicka på "Klar".

Android:

Användargränssnittet kan variera mellan olika Android-enheter. Se därför de här anvisningarna som riktlinjer eller läs tillverkarens dokumentation för just din enhet.

  1. Gå till Kontakter.
  2. Klicka på knappen med tre punkter för att komma åt inställningarna.
  3. Klicka "Kontakter" eller liknande.
  4. Välj det alternativ som motsvarar "Kontakter som ska visas".
  5. Klicka bort alternativet som heter som din e-postadress.

Hur söker jag upp sändlistor i Outlook?

Namnet på listorna i Outlook börjar alltid med ”Dist…” till exempel ”Dist-HHJ-AFO-Personal”.

För att skicka till en grupp kan du göra på något av följande sätt:

  • Skriv en del av namnet i Till-fältet, sedan klicka på Check Names (eller ctrl+k). Skrolla därefter fram och markera den rätta gruppen samt klicka på Till
  • Klicka på Till-knappen och sedan söka eller skrolla fram den rätta gruppen genom att söka på "Dist...". Det går inte att söka på andra delar av namnet eller med *. Markera denna, klicka på To (eller CC alt. BCC) och sedan OK.

Hur stor är min-epostlåda?

50 GB.

Hur stora e-post kan jag skicka?

Max 100 MB (inklusive bilagor).

Hur får jag behörighet till en funktionsbrevlåda/shared mailbox?

Beställs via IT-helpdesk.

Hur arbetar jag med en funktionsbrevlåda/shared mailbox?

Se guiden Att arbeta med en funktionsbrevlådaPDF

Jag har en Mac och har fått tillgång till en funktionsbrevlåda/shared mailbox?

Se Microsofts guiderlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vad är det för inställningar för POP/IMAP/SMTP?

POP:

Servernamn: outlook.office365.com
Port: 995
Krypteringsmetod: SSL

IMAP:

Servernamn: outlook.office365.com
Port: 993
Krypteringsmetod: SSL

SMTP:

Servernamn: smtp.office365.com
Port: 587
Krypteringsmetod: TLS

 

Hur stänger jag av Clutter/Övrig e-post-funktionen?

Följ Microsofts guide för att stänga av Clutter/Övrig-epostlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Hur gör jag för att återkalla epost som jag skickat?

Följ Microsofts guide om återkallning av e-post.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Jag vill koppla ihop min Outlook-kalender med BluStar så att min telefon hänvisas automatiskt, hur gör jag? (endast för personal)

Tjänsten kalenderkoppling gör att din anknytning automatiskt hänvisas i BluStar (hänvisningssystemet) när du är uppbokad i Outlook.

När du gör en bokning i Outlook stängs din anknytning under angiven tid. Vill du inte stänga din telefon kan du ange detta i samband med bokningen. Tar du bort en bokning från Outlook försvinner den också från BluStar.

OBS! Du måste själv aktivera tjänsten i BluStar innan du kan börja använda den.

Snabbguide för att aktivera kalenderkopplingen.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

 

Sidan uppdaterad 2018-05-23






Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information