Vanliga frågor

 OBS: I slutet av 2018 kommer JU:s utskriftssystem att bytas ut. Bytet gäller såväl maskiner som betalsystem. Mer info

Informationen nedan gäller fram till att den nya lösningen är införd.

Hur kollar jag mitt utskriftssaldo?

Logga in på Cirratos självbetjäningssida: https://cirrato.hj.se/cirratolänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Hur gör jag när jag glömt mitt lösenord till PayEx?

Gå in på PayEx hemsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och skapa ett nytt. Får du meddelande om att det nya lösenordet inte accepteras så testa att skapa ett nytt lösenord med hjälp av en annan webbläsare. Hjälper inte det så måste du ta kontakt med PayEx-supporten.

Hur kopplar jag om mitt PayEx-konto?

För att du ska kunna koppla om ditt konto behöver du först ta bort AutoPay-avtalet hos PayExPDF. Därefter behöver du koppla ditt studentkonto till ditt PayEx-konto.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Om du inte skrivit ut eller fyllt på pengar på länge kan du även i sådana fall behöva koppla om ditt konto igen.

Varför kan jag inte längre skriva ut från min Mac?

Har du nyligen bytt lösenord till ditt användarkonto kan det finnas ett gammalt lösenord lagrat i nyckelringen. Öppna Keychain Access (Nyckelhanteraren) via sökfunktionen Spotlight. Öppna upp posten Jönköping University IPP FollowPrint och uppdatera lösenordet om det är fel. Töm sedan utskriftskön och testa igen. 

Hur länge kan jag vänta med att hämta mina utskrifter vid skrivaren?

Dina utskrifter finns kvar i systemet max 48 timmar efter att du markerat dem för utskrift i datorn.

Hur skriver jag ut i färg på en Mac?

Välj först att skriva ut som vanligt. Klicka därefter på "Printer features" i undermenyn. Undermenyn kan byta namn beroende på applikation - i Safari heter den "Safari", i Ms Word "Copies & Pages" etc. Där kan du ändra från svartvit utskrift till färg.

Hur betalar jag för mina utskrifter?

Du kan fylla på ditt PayEx-konto med Visa eller Mastercard genom att logga in på payex.se/kontolänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Ditt kort måste vara öppet för internethandel. Fungerar inte det så kontakta din bank.

Om du inte har möjlighet til detta kan du även besöka Arkitektkopia på Myntgatan 7 för att skriva ut.

Varför ser det ut som att det saknas pengar på mitt konto trots att jag har laddat?

Orsaken kan vara att du har fler än ett användarkonto på JU och/eller att du har flera PayEx-konton. Endast ett konto i taget kan användas i utskriftssystemet.
1. Om du vet att du har flera aktiva användarkonton, logga in på Utskriftshantering Självbetjäning med varje konto för att kontrollera vilket som har en PayEx-koppling.

2. Om du vet eller tror att du har flera PayEx-konton, gå till sidan för PayEx-registrering och välj Koppla PayEx-konto. När du har loggat in med ditt användarnamn ser du vilket Payex-konto som är kopplat och du har möjlighet att ta bort denna koppling. Du loggar sedan in en gång till och kopplar det konto på vilket du har insatta medel, genom att ange den e-postadress som du loggar in med på PayEx.

Varför går det inte att skriva ut trots att jag har pengar på mitt PayEx-konto?

Systemet har 5 kronor som minimibelopp för att du ska kunna skriva ut. När man skriver ut så räknar skrivaren ut en preliminär kostnad för din utskrift. Väljer du den kö som heter FollowPrint-BlackWhite så räknas det fram ett preliminärt belopp för svartvit utskrift. Väljer du däremot FollowPrint-Color så beräknas det på en färgutskrift även om orginalet är svartvitt. Det preliminära beloppet blir då högre.

Pga problem med PS-drivrutinen så kan utskriftssystemet för närvarande inte skilja på svart/vitt och färg i beräkningen av utskriftskostnaden, vilket innebär att du måste ha täckning för färgutskrift även om den aktuella utskriften är i svart/vitt. (Beloppet som debiteras är dock korrekt.) Tills problemet är löst rekommenderas du att välja PCL-drivrutinen i stället.

Kan jag använda ett utländskt PayEx-konto?

Ja, men tänk på att det slutliga priset kan bli ett annat än det du ser vid utskriften, på grund av växelkursen.

Kan jag skriva ut från egen dator som är uppkopplad mot skolans nät?

Ja, följ anvisningarna som finns under Utskrifter > Skriv ut från privat dator.

Kan jag skriva ut från en dator uppkopplad på annat nät än högskolans,
t.ex. hemifrån?

Det bör fungera utan extra inställningar om du skriver ut från en privat Mac eller från en pc som inte är uppkopplad via router/bredbandsdelare/mobilt bredband. Om du skriver ut från en privat Windows PC som är uppkopplad via en router/bredbandsdelare så kan du behöva konfigurera routern/bredbandsdelaren så att port 5001 TCP skickas vidare till samma port på din PC:s IP-nummer. OBS att Helpdesk inte har ytterligare anvisningar för detta och inte kan ge support vid eventuella problem.

För personal som behöver kunna skriva ut från högskoleägd dator uppkopplad på annat nät än högskolans rekommenderas att använda VPN-tjänsten.

Varför skrivs dokumentet inte ut trots att jag markerat det på skrivarens display och tryckt på print?

Det kan bero på att du inte har tillräckligt med pengar på ditt konto. Det måste finns minst 5 kr på ditt utskriftskonto.

Varför ser jag inte längre några skrivarköer med PCL?

Från och med Programpaket Windows 10 (2017) förinstalleras enbart skrivarköer med PS på JU-pc.

Kan jag faxa från skrivarna?

Personal kan skicka och ta emot fax på vissa skrivare och skicka fax (LAN-fax) från alla personaldatorer. 

Hur många dokument kan jag skriva ut samtidigt?

Max 30 stycken.

Sidan uppdaterad 2018-11-05






Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information