Samverkan mellan kommun och lärosäte

Ansökan ställs till HLK:s Forskningsnämnd och bereds av en beredningsgrupp bestående av medlemmar i forskningsnämnden (vetenskaplig bedömning) samt av ULF-rådet, bestående av skolchefer i Jnköpings län, som gör bedömning kring projektets praktikrelevans.

Utlysning 2024-2025

Vid utlysningen av ULF-medel 2024-2025 inkom sex ansökningar och totalt söktes det för ca 6 miljoner kr. Vid granskning av vetenskaplig kvalitet bedömdes fyra av projekten vara genomförbara och av hög kvalitet. ULF-rådet gjorde därefter en professionsbedömning och en rangordning. Sammanvägt med budgeterat belopp gav dessa bedömningar att två projekt beviljas ULF-medel under 2024-2025.

Följande projekt beviljas medel:

  • Goda exempel för skolnärvaro, projektledare Maria Bäcke. Beviljat belopp: 1 921 494 SEK
  • Talrelationer i fokus (TiF), projektledare Anna-Lena Ekdahl. Beviljat belopp: 793 181 SEK

I beredningen:
Jesper Boesen, Tobias Samuelsson, Martina Arvidsson, Helen Claesson och Anette Skötte

Beslut: HLK Thomas Winman VD, HLK

 

Pågående ULF-projekt
Språklärande potential i upplevelsebaserad gemensam läsning (förskolan samt förskoleklassen och årskurs 1-3). Projektledare är Catarina Schmidt, docent i pedagogik.

Projektet Goda exempel för skolnärvaro Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. syftar till att göra en kartläggning av det arbete som pågår i Jönköping och Värnamo kommun för att öka skolnärvaro och bidra till att bygga upp ett systematiskt och hållbart arbete på området. Projektet bygger på interprofessionell samverkan mellan skolpersonal, lärarutbildare och forskare från utbildningsvetenskap, hälsovetenskap och humaniora. Målet är att skapa verktyg för att öka skolnärvaron och möjliggöra framgång i form av godkända betyg och slutbetyg. Projektledare är Maria Bäcke, lektor i litteraturvetenskap.

Projektet Talrelationer i fokus - ett ULF-projekt om matematikundervisning i F-3, är ett samverkansprojekt som utgår ifrån ett behov att utveckla matematikundervisning för att på sikt öka elevers måluppfyllelse i matematik i Mullsjö kommun. Medverkande är Anna-Lena Ekdahl och Per Håkansson, Högskolan för lärande och kommunikation, tillsammans med Cecilia Rejgård och Christina Widigs, Mullsjö kommun.