Klimatveckan på Jönköping University

Den 12 september drar årets Klimatveckan igång. Under en hel vecka kan du låta dig inspireras av föreläsningar, seminarier och andra aktiviteter.

Jönköping University är en av runt 50 organisationer som ingår i Klimatrådet i Jönköpings län och flera aktiviteter äger rum på campus under veckan.

Här nedan kan du se några av punkterna på programmet.

Hela programmet för klimatveckan hittar du här

Klimatpodden – livepodd på Jönköping University

Kom för att lyssna och delta i diskussionen mellan professorer i hållbarhet och miljökommunikation. Avsnittet kommer ta sitt avstamp i hur en liten region kan påverka stort. Vi kommer få lyssna till forskare inom strategisk hållbar utveckling och miljökommunikation samt länsstyrelsens energi- och klimatstrateg. Vad säger forskarsamhället och hur är forskarrönen applicerbara i en regions strategiska arbete? Hur når vi framtidens hållbara samhälle?

Datum: 12 september
Tid: 14.00 – 15.00
Plats: JU-Aulan, Jönköping university

Läs mer om Klimatpodden

Agenda 2030 – hur kan du som företagare bidra till de globala utvecklingsmålen?

Frukostföreläsning med en kort introduktion till Agenda 2030 0ch de globala målen och ge konkreta exempel på hur företag arbetar med målen och hur du som företagare kan göra för att komma igång och arbeta med dem.

Dag: torsdag 13/9 2018
Tid: kl. 07.30-09.30 (vi startar med drop-in frukost mellan kl.07.30-08.00)
Plats: B3052, Jönköping University

Läs mer om frukostföreläsningen

JU Sustainability Day 2018

Jönköping Universitys årliga hållbarhetsdag äger rum den 18 september

Temat för 2018 års JU Sustainability Day är

Innovation and Transformation for Sustainability

Du kommer att få lyssna till huvudtalare Arjen Wals som talar kring frågan “How to educate students to protect our living system?”.

Senare i programmet kommer en panel att diskutera ”Collaborative Action and Innovation for Sustainability” med fokus på frågan “How can we collaborate/stimulate innovation in Sweden and abroad to help achieve the United Nations Sustainable Development Goals?”

Läs mer om JU Sustainability Day

Om klimatveckan

Klimatveckan arrangeras av Klimatrådet sedan år 2014 med syfte att bidra till att nå visionen om att Jönköpings län senast år 2050 är ett plusenergilän. Klimatveckan präglas av gränsöverskridande, lättillgängliga och motiverande aktiviteter som ger kunskap, inspiration och ökad medvetenhet om fördelarna med ett aktivt klimatarbete.

2018-09-10
2018-09-10