Industriresan i Värnamo ska länka samman GGVV-regionen med JU

Det långsiktiga målet med Industriresan i Värnamo är att förståelsen för de lokala företagen ska få studenter att stanna kvar i GGVV-regionen. Foto: Campus Värnamo/Creative Works

- Tanken är att underlätta för regionens företag att rekrytera personal på master- och civilingenjörsnivå, säger Lars-Uno Åkesson, kompetensakademiansvarig på Campus Värnamo.

I dag började Industriresan i Värnamo, som är ett samverkansprojekt mellan Tekniska Högskolan i Jönköping (JTH) och Campus Värnamo. Syftet är att hjälpa den lokala industrin att hitta personal med rätt kompetens.

De medverkande i Industriresan i Värnamo är: Hylténs Industrimuseum, Gnosjö, KD Feddersen Norden AB, Värnamo, Trioplast AB, Smålandsstenar, BabyBjörn AB, Bredaryd, Ds Smith Packaging Sweden AB, Värnamo, Axelent AB, Hillerstorp, Thule Group, Hillerstorp, Hydro Extrusion Sweden AB, Vetlanda, Troax AB, Hillerstorp.

Industriresan äger rum ute på företagen och pågår mellan den 4 och 8 november. Initiativet kommer ursprungligen från JTH och avdelningen för Material och Tillverkning tillsammans med professor Dag Holmgren. Syftet är att sammanlänka GGVV-kommunerna (Gislaved, Gnosjö, Värnamo och Vaggeryd) med Jönköping University.

Stärka industrins behov av personal

Man vill även stärka GGVV-regionens attraktionskraft och industrins behov av utbildad personal. Långsiktigt är målet att förståelsen för de lokala företagen ska få studenter att stanna kvar i GGVV-regionen.

- Det skulle vara väldigt roligt om vi kunde hjälpa företagen att hitta kompetens på masternivå i veckan, säger Lars-Uno Åkesson, kompetensakademiansvarig på Campus Värnamo.

Rundvandring i produktionen

Företagen som deltar i Industriresan bjuder in till studiebesök samt rundvandring i produktionen. De erbjuder även studenterna att lösa konkreta ”case” från den egna verksamheten. Resultaten av dessa redovisas på fredag.

- Det här är en bra möjlighet för studenterna att komma företagen nära, säger Lars-Uno Åkesson.

Många kontakter knyts

Han berättar att många kontakter mellan företag och studenter knyts under veckan. Industriresan är också ett sätt att visa hur viktig Värnamo kommuns satsning är på Campus Värnamo för att hjälpa det lokala näringslivet med deras kompetensbehov, understryker Lars-Uno Åkesson.

Industriresan gör nu en nystart efter att ha legat på is i några år.

- Tanken är att vi ska ha Industriresan i Värnamo två gånger per år. Vi tror mycket på det här konceptet eftersom både företagen, Värnamo kommun och JTH bidrar till finansieringen, säger Lars-Uno Åkesson.

2019-11-04
2019-11-04