Kommunikationsdagen JKPG 2019

I onsdags hölls den årliga och mycket populära Kommunikationsdagen JKPG på Högskolan för lärande och kommunikation (HLK).

Redan vid klockan 8 började Arkaden på HLK fyllas på med branschfolk som skulle delta på årets Kommunikationsdagen JKPG. Det blev ganska snabbt fullt i entrén, i år var det cirka 300 anmälda. Lägg där till utställare och studenter som läser Medie- och kommunikationsvetenskap (MKV) på HLK. Den första timmen var det Praktik- och projektmingel då organisationer och företag hade möjlighet att knyta kontakter med MKV:s sistaårsstudenter, som ska gå en åtta veckors projektkurs på vårterminen 2020.

— Dagen är viktig bland annat för att den samlar alla delar av kommunikationsbranschen. Deltagarna jobbar på byrå, marknadsavdelningar, organisationer, offentliga sektorn, journalister med mera, och det är sällan de kan mötas och nätverka annars. Det är också nyttigt för oss studenter som läser MKV, ett bra tillfälle att gå på intressanta föreläsningar och att få veta vilka diskussionerna inom yrket är för tillfället, säger Victoria Tjäder, student på MKV och projektledare för Kommunikationsdagen JKPG.

Efter introduktion och frukost var det dags för föreläsningar. Deltagarna hade möjligtvis svåra val att göra, då de kunde välja mellan fyra olika spår på föreläsningarna: Mätning och uppföljning, Identitet och varumärkesbyggande, Tillgänglighet och inkludering och Kris och medier.

Efter två intressanta föreläsningar inom varje spår bjöds det på lunch. Både under lunchen och mellan föreläsningarna var minglandet och nätverkandet påtagligt, och ett av de viktiga syftena med Kommunikationsdagen JKPG.

En sista föreläsning inom varje spår stod på schemat efter lunch innan det var dags för paneldiskussioner. Deltagarna kunde välja att lyssna på Kommunikatörens utmaningar med hållbarhetsarbete eller Vad händer med varumärket vid en kris?

När eftermiddagsfikat hade intagits var det dags för årets keynote speaker, Emma Frans, att inta scenen. Emma är forskare vid Karolinska Institutet, doktor i Epidemiologi och vetenskapsskribent för Svenska Dagbladet. Hon föreläste om fake news , åsiktsbubblor och hur vi alla kan skapa en mer korrekt bild och uppfattning av omvärlden genom att vara källkritiska och granska medierna. En viktig och rolig föreläsning som lockade till mycket skratt.

Nätverkandet fortsatte till fram på kvällen då Kommunikationsdagen JKPG avslutades med AW och stand-up, ett uppskattat uppträdande av Gabriella Fäldt.

— Jag är otroligt nöjd med dagen! Det finns alltid saker som går att förbättra men i stort tycker jag att dagen flöt på bra. Vi i projektgruppen har fått höra många härliga vitsord om både föreläsare och arrangemanget i helhet, och det är fantastiskt att se så många kommunikatörer som delger erfarenheter och lärdomar med varandra. Jag är också stolt över att Kommunikationsdagen Jkpg 2019 klarade kraven för miljödiplomering med bravur, säger Victoria Tjäder.

Kommunikationsdagen JKPG är en branschdag där olika aktörer i marknads- och kommunikationsbranschen möts, nätverkar och lär av varandra.

Dagen planerades och genomfördes av en projektgrupp på sex studenter från MKV. Till sin hjälp hade de elva funktionärer, också de MKV:are. Projektägare är Hannes Ewehag, programansvarig för MKV.

2019-11-08
Om oss
2019-11-08
Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information