Första dagen på Elmia Subcontractor: "JU är framtiden"

Elmia Subcontractor. Foto: Daniel Sjödahl

Tekniska Högskolan i Jönköping har en monter i D-hallen på Elmia Subcontractor.

Elmia Subcontractor 2019 invigdes på tisdagen och flera företag på mässan ser ett stort värde i att samarbeta med Jönköping University.

- Det är framtiden, säger Andreas Hildingsson, vd på Swede-Wheel i Hillerstorp.

Foto: Daniel Sjödahl

Made in Gnosjö-montern på Elmia Subcontractor samlar 35 tillverkningsindustrier från Gnosjöregionen.

Årets upplaga av Elmia Subcontractor har närmare 1 200 utställare från omkring 30 länder. Made in Gnosjö är en samlingsmonter med 35 tillverkningsföretag från Gnosjöregionen. Swede-Wheel från Hillerstorp är ett av dem. Företagets vd Andreas Hildingsson ser det som en plikt att som enda svenska hjultillverkaren delta på Elmia Subcontractor.

- Vi har extremt mycket kunder i Gnosjöområdet och i Jönköpingsområdet me. Sedan är det givetvis att hitta nya kunder och att visa våra nyheter, det är det primära, säger Andreas Hildingsson.

"Ett samarbete med JU vore jätteintressant"

Han anser att Jönköping University är framtiden och att det  vore jätteintressant att ha ett samarbete med lärosätet.

- Vi jobbar med väldigt traditionella produkter som hjul, men först nu kan man säga att det börjar blir intressant att prata om intelligenta hjul. Det går extremt fort nu när man prata om självgående truckar med mera och där är det kul att jobba med framtidens användare och framtidens tänk, säger Andreas Hildingsson.

"Taggad"

Linda Fransson, vd på Gnosjö Autmatsvarvning och ledamot i Jönköping Universitys styrelse, var taggad inför Elmia Subcontractor.

- Vi vill träffa våra nuvarande kunder och förhoppnignsvis en och annan potentiell kund. Det kommer hända mycket denna veckan, säger hon.

Hur viktigt är ert samarbetet med Jönköping Univesity?

- För oss är kompetens den största punkten just nu. Vi pratar om att investera i maskiner, men för mig handlar det mycket om att investera i kompetens. Så förhoppningsvis kan vi ta det lilla företagets syn på kompetens vidare upp till JU:s styrelse, säger Linda Fransson.

Hela tanken med kompetensarbetet är att hela tiden bli bättre, understryker hon.

- Förhoppningen är att vi kan kroka arm med Jönköping University och bli riktigt bra.

"En win-win-situation"

Jens Petersson, vd GLS Industries, berättar att man har tagit emot flera utländska studenter från Tekniska Högskolan i Jönköping (JTH).

- Det är en win-win-situation. Studenterna har hjälpt oss göra värdeflödesanalyser och titta på olika lösningar. Samtidigt har de fått en djupare inblick i svensk verkstad. Det är både intressant och kul, säger Jens Petersson.

Han fortsätter gärna ha ett samarbete med JTH.

- Absolut! Vi behöver med stor sannolikhet förtärka oss med bra utbildad personal i framtiden. Det är nog ett måste om vi ska hänga med, säger Jens Petersson.

Foto: Daniel Sjödahl

Boris Lennerhov, vd på Gekås i Ullared, sa under sin föreläsning att man mer än något annat säljer förväntningar på Gekås. Han lockade många åhörare på Elmia Subcontractor.

Foto: Daniel Sjödahl

För många utställare handlar Elmia Subcontractor om visa nya produkter, träffa nya kunder och att underhålla sina nuvarande kundrelationer.

2019-11-12
2019-11-12