Studenter ställer ut sina examensarbeten digitalt på Xjobbsmässan

Xjobbsmässan.

JTH-studenterna Mia Karlsson och Isabella Fernström (sittande) gjorde sitt examensarbete på Nobia. Bakom dem står Joakim Andersson och Wiktoria Rydin, Director Supply Chain Nordic respektive projektledare, på Nobia.

Den 28 maj anordnas Xjobbsmässan Digital Showroom där avgångsstudenterna på Tekniska Högskolan (JTH) vid Jönköping University (JU), ställer ut sina examensarbeten online.

42 studenter och 14 företag medverkar på mässan och tre examensjobb belönas med sammanlagt 20 000 kronor i stipendier.

Xjobbsmässan.

42 studenter och 14 företag medverkar på Xjobbsmässan.

Under Xjobbsmässan visar JTH:s avgångsstudenter upp sina examensarbeten för näringslivet och andra intresserade. Det görs i vanliga fall genom fysiska utställningar på plats på JTH, men med anledning av coronapandemin publiceras mässan för första gången som ett digitalt showroom.

- Xjobbsmässan Digital Showroom är ett bra tillfälle för studenterna att visa upp sina färdigheter för näringslivet och för företag att få inspiration, nya idéer eller för att nyanställa personal, säger Linda Bergqvist, samverkanschef på Tekniska Högskolan.

”Väldigt givande”

Isabella Fernström och Mia Karlsson läser Logistik och ledning på JTH och är två av JTH-studenterna som medverkar på Xjobbsmässan. De har tillsammans kartlagt tillverkningsföretags introduktion av nyanställda och har gjort en fallstudie på Nobia, som är en av Europas ledande köksspecialister och bland annat finns i Jönköping. De tycker att det har varit väldigt givande att genom examensjobbet ha nära kontakt med ett företag och på så vis få in en fot på arbetsmarknaden.

- Det har fungerat bra för oss på Nobia. Vi har haft kontinuerliga avstämningsmöten med dem digitalt och fått all hjälp vi har behövt, säger Isabella Fernström.

Både hon och Mia Kalsson kan absolut tänka sig att jobba på Nobia efter examen. De tycker det är synd att de inte kan möta företagsrepresentanterna personligen på Xjobbsmässan, men tänker att eventet blir mer lättillgängligt när det är digitalt.

- Det gör att fler kan ta del av examensarbetena som ställs ut, säger Mia Karlsson.

”Bra marknadsföring för oss”

Wiktoria Rydin, projektledare på Nobia i Jönköping och handledare åt Isabella Fernström och Mia Karlsson, vill att examensjobben blir en naturlig del på Nobia och tycker att de genom studenternas närvaro fångar upp nya idéer och ny kunskap till den egna verksamheten.

- Examensjobben är bra marknadsföring för oss, så att studenterna blir medvetna om vårt företag. Sedan är det så klart värdefullt för oss att få arbeta nära personer som har potential att bli våra framtida medarbetare. Vi jobbar aktivt för att kunna erbjuda anställning till dem som gör sina examensjobb hos oss, säger Wiktoria Rydin.

Hon tycker det ska bli spännande att se alla examensjobb under Xjobbsmässan och ser det som ett bra tillfälle att knyta kontakter med studenter, lärare och andra företag. Hon hoppas även fånga upp tips och idéer från studenternas examensarbeten som de kan ha användning för på Nobia.

Nobia.

Nobia är en av Europas ledande köksspecialister och bland annat ingår Marbodal (bilden) i deras varumärkesportfölj.

Fakta

Det finns tre stipendier på Xjobbsmässan i kategorierna: Bästa presentation (10 000 kronor), Bästa business potential (5 000 kronor) och Publikfavorit (5 000 kronor). De två första stipendiaterna utses av en jury, medan publikfavoriten röstas fram av de digitala besökarna till mässan. Länk till röstningen, som pågår till och med den 2 juni, kommer att finnas på Xjobbsmässans hemsida via den här länkenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Stipendierna delas ut under JTH:s avslutningshögtid den 4 juni.

2021-05-26