I Educates uppdrag ingår omvärldsbevakning. Omvärldsbevakning är det mest uppdaterade formatet vi använder för att dela med oss av våra spaningar.

Här kuraterar vi innehåll från olika nätverk, medier och debattforum så att du får en uppdaterad inblick i vad världen pratar om just nu. Exempelvis har vi en Twitterlista så att du kan se vilka vi följer. I Educates uppdrag står det att det högskolepedagogiska centret är JU:s kontaktorgan gentemot internationella, nationella och regionala samarbetspartners inom det högskolepedagogiska området, följer utvecklingen och sprider aktuell relevant information vidare inom JU. Det gör vi på våra inspirationssidor, och genom omvärldsbevakning följer vi utvecklingen.