Kursens innehåll
Kursens innehåll och mål
Aktivt lärande innebär engagemang genom design, att främja kognitiva processer som gör lärandet mer effektivt och engagerande för alla deltagare. Det har också påverkan på lärglädje, studentens förmåga att agera och utvecklingen av överförbara förmågor. Kärnan i aktivt lärande är att engagera studenterna i djupare tankeverksamhet kring kursens innehåll, snarare än att fokusera på att vara konsumenter eller mottagare av information. Kursen har en mycket direkt ingångsvinkel till att undersöka och utforska strategier för aktivt lärande.
- Teoretiska perspektiv och generella idéer
- AAC-cykeln: Anticipation, Action, Reflection
- Blooms taxonomi och andra sätt att beskriva handlinga på ett tydligt sätt
- Konsolidera och intyernalisera kunskap
- Skapa tillfällen för studenter att agera, interagera och reagera, vilket bidrar till utveckling av studentens förmåga att agera och att samverka
- Främja samarbete, samskapande och deltagandekultur
- Formativ bedömning, rik återkoppling och positiv förstärkning
- Förutspå, designa lärandemål, modellera uppgifter
- Scaffolding och den proximala utvecklingszonen
- Specifika strategier, metoder och tekniker
- Experiment och erfarenheter med aktivt lärande
- Formativ bedömning i LMS-system
- Kamratbaserade lärandestrategier och framgångsrikt grupparbete
- Aktivt lärande i onlineundervisning och blended learning
Horisontella mål för Educatekurser
De horisontella målen är att stärka och ge läraren möjlighet att lösa problem i pedagogiska miljöer, främja och delta i kollegialt lärande och samverkan, och utöka sin pedagogiska repertoar för att underlätta livslångt lärande.
Material och inspiration
Material som är kopplat till kursen publiceras i samband med första kurstillfället.
Fakta
Kursplan (.pdf)