Generalsekreterare Erikshjälpen

Generaldirektör Daniel Grahn

Daniel Grahn

Vad har du haft för tidigare yrken?
Jag har sedan 1990 arbetat som journalist, mestadels på olika mediahus i Stockholm. Jag har varit på Expressen och Sveriges television, men mest på tidningen Dagen. I det jobbet fick jag också möjlighet att sitta i Pressens opinionsnämnd och Stora Journalistprisets jury. Genom åren har jag engagerat mig i internationella frågor, men anledning att jag fick jobbet handlade nog mer om min förmåga att leda och kommunicera.

Hur hamnade du på Erikshjälpen som Generalsekreterare?
Vi bestämde oss som familj att flytta tillbaka till Jönköping 2013, där vi en gång studerat. Jag startade ett företag för att jobba med media- och ledarutvecklingen, men ganska snart fick jag frågan om jag ville jobba med Erikshjälpen. Det har jag gjort sedan 2015

Vad är det mest givande med ditt arbete?
Många av oss vill jobba med en go känsla i magen att vi faktiskt gör denna planet lite bättre. Det känner jag varje dag. När jag hör berättelser från barn som har hopp och framtidstro, som drömmer om att bli läkare eller lärare, då blir jag glad. Sedan är det en kick att ha kolleger som vill jobba för samma sak, som har driv och motivationsförmåga att förändra världen.

Hur kan en typisk arbetsdag se ut?
Oftast en massa möten. Men varje möte har ju ett syfte, att flytta fram positioner, utveckla och förbättra våra möjligheter att bedriva projekt och vara en professionell och empatisk barnrättsorganisation.

Vilka egenskaper är bra att ha för att arbeta inom Erikshjälpen?
I grunden måste du ha ett engagemang för andra människor. Du måste hellre utmanas av att hjälpa och bidra till andra, än att bli jätterik själv. Vi har inte världens högsta löner, även om vi vill vara marknadsmässiga, men vi har mycket annat som är spännande och roligt att jobba med.

Sedan är det viktigt med kunskaper som passar de olika arbetsuppgifterna som finns hos oss. Och som naturligtvis skiljer sig beroende på vilken tjänst vi söker till. Det kan exempelvis vara internationella relationer, socionom, kommunikation, it, insamling.

Finns det chans för att kunna utvecklas och klättra inom organisationen? Ja, fast vi är inte så många och har en ganska platt struktur. Man kan utvecklas till en viss nivå av kunskap och spännande arbetsuppgifter, sedan är det lite svårare att bli chef. Sedan något halvår har vi börjat utnämna teamledare för att hitta en mellanroll som ger lite större utmaningar för de som brinner för ledarskap.

Hur kan globala studier appliceras i er organisation?
Flera av våra handläggare har den bakgrunden, så globala studier är i högsta grad relevanta hos oss. Men vi går nu mera mot en decentraliserad organisation med större mandat till våra regionala kontor och mer av tematiska experter på kontoret i Sverige. Exakt vad detta får för konsekvenser när vi rekryterar i framtiden är för tidigt att säga.

Sidan uppdaterad 2020-09-29