5 december

De stora skillnaderna finns i de små – att synliggöra matematiska idéer i undervisningen om tal i åldrarna 5–8 år

Anna-Lena Ekdahl, doktorand i didaktik

I två olika praktiknära forskningsprojekt har lärare i Sydafrika respektive Sverige arbetat med forskare i syfte att utveckla sin undervisning om de första naturliga talen. Anna-Lena Ekdahl, som är i avslutningsskedet av sina doktorandstudier, ger i föreläsningen exempel på hur till synes enkla undervisningsaktiviteter har potential att erbjuda viktiga matematiska idéer, som är av stor pedagogisk betydelse för förskolebarns och yngre elevers lärande. I föreläsningen diskuteras även skillnader som identifierats i lärares undervisning och vilken betydelse dessa skillnader kan ha för förskolebarns och elevers lärandemöjligheter i såväl en sydafrikansk kontext som i en svensk kontext.

2019-08-27
2019-08-27
Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information