JU Solar Team

Jönköping University Solar Team

Axelent

Detta årets bil, byggd av 2019 års team. 

Solveig

Bilen byggdes av år 2017s team. Målet var att kombinera hastigheten från föregångaren Magic med stabiliteten från Solbritt för att få ut en konkurrenskraftig bil i nivå med topplagen. Detta året delades JU solar team upp i två olika avdelningar, marknadsföring och konstruktion. Konstruktionsavdelningen fokuserade på att bygga bilen, medan marknadsföringsavdelningen lade fokus på diverse andra arbetesområden. Detta möjliggjorde att fler från olika utbilningsbakgrunder kunde vara med och föverkliga bilen och att kvalitén på de jobb som utfördes var hög. Solveig kom på 8:e plats i Bridgestone World Solar Challenge 2017.

Teknisk spec. Solveig

Motor: Mitsuba M2096D-3-VMF Brushless DC, adjustable torque and an efficiency of 97%
Solceller: 4 m² Silicon PV, efficiency of 24.3 % and 960 W
Batteri: 20 kg Lithium-lon, 118 V, 5.3 kWh
Hjulupphängning: Öhlins Coil shocks, double swing arms in front and simple in the back
Bromsar: Hydraulic mountain bike brakes
Mått: Length: 4.28m, Width: 1.63m, Height: 95cm
Vikt: 200 kg
Medelhastighet: 80 km/h

Solbritt

Med lärdomar från tidigare erfarenheter försökte det nya laget bygga en stabilare bil för tävlingen 2015. Resultatet blev att Solbritt kom in på 15:e plats av 30 som kom in i mål. Mycket imponerande av ett litet lag på 12 ingenjörer som gjorde allt från att bygga till att marknadsföra och hitta sponsorer till bilen.

 

Teknisk spec. Solbritt

Motor: Mitsuba M2096D-3, BLDC motor with an efficiency of 95%
Solceller 6 m² with an efficiency of 23.4%, 229 watt/m²
Batteri: 20 kg BMS, 4 kWh Lithium—Ion battery
Hjulupphängning: Öhlins Double link arms
Bromsar: The 22-049 caliper 21-010 master cylinder
Mått: Length: 4.5m, Width: 1.8m, Height: 1m
Vikt: 235 kg
Medelhastighet: 66 km/h

Magic

Hösten 2013 deltog JU solar Team för första gången i Bridgestone World Solar Challange. Bilen fick namnet Magic och var den första solbilen som byggdes i Sverige för att tävla internationellt. Teamets mål var att få bilen till höga hastigheter- vilket blev framgångsrikt. På grund av bilens låga vikt flög den av vägen och tog sig inte in i mål.

Teknisk spec. Magic

Motor: Mitsuba M2096D-2 mounted on the right wheel
Solceller: 6 m² with an efficiency of 22.6 %
Batteri: Boston Power Swing 5300
Hjulupphängning: Forks in the front and Swing arms in the back
Bromsar: Shimano zee BRM 64D
Mått: Length: 4.5 m, Width: 1.8 m, Height: 1.25 m
Vikt: 190 kg
Medelhastighet: 80 km/h

Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information