student

2014-10-10

Laila Bagge ett starkt varumärke

I Career Centers föreläsning ”Uppfylla drömmar och nå mål” delade företagaren och medieprofilen Laila Bagge Wahlgren med sig av sina erfarenheter och gav tips till studenter hur de kan nå sitt mål. Laila har tre konkreta råd till studenterna. Tänk utanför ramarna, Var målmedveten och Var aldrig rädd för att misslyckas.

Visste tidigt vad hon ville

Uppväxt i Skåne som äldst av fem syskon visste hon redan som fyraåring att hon ville bli Prima ballerina Hon var 12 år vid första audition på Malmö Stadsteater. Inför sista gallringen tittade en läkare på hennes vrister och knän och konstaterade att hon aldrig kommer att kunna dansa. Men var det inte dans var det sång eller musik hon skulle syssla med. Det var Laila bombsäker på.

När hon sökte till gymnasiet blev det estetisk linje i Halmstad. Därefter flyttade hon till Stockholm eftersom hon förstått att det är där allting händer. Hon bodde hos en kompis men hon hade inget nätverk i huvudstaden och det var svårt att komma innanför de dörrar hon ville passera. — Jag gick på auditions där det var 3.000 sökande till 12 roller. Rollerna gick till redan etablerade artister som också var med och slogs om rollerna. Jag fick inget napp så jag gick till arbetsförmedlingen. Men något jobb fick jag inte. Och på socialen fick jag svaret att jag föll utanför ramarna, säger Laila.

Startade eget

Då startade hon eget företag. Hon drog ihop några tjejer. De sjöng covers och 60-talslåter och sydde egna scenkläder. De började söka jobb men utan referenser var det omöjligt att komma in någonstans. Företagen kunde ju inte köpa grisen i säcken. —Efter ett tag fick vi enstaka jobb eftersom vi till slut lyckats skaffa en referens. Vi skickade en video till Nöjeskontoret som hade en bokningslista till företagsevent. Vi fick fler och fler bokningar och skickade vår demo även till skivbolag, tillägger Laila och fortsätter:

—Hur skulle vi komma intill skivbolagen? Du måste sticka ut och tänka annorlunda. Det duger inte att bara skicka in en demo eller lämna den i receptionen. Tänk utanför ramarna. Det var svårt i Sverige så vi åkte till USA. Ett exempel är när vi ställde oss utanför entrén till Warner Brothers och lämnade demon i handen till chefen. Han tar den och går in. Han ringer inte så några dagar senare var vi tillbaka. När chefen kommer ber vi honom att få en chans. Vi fick skivkontrakt men bandet kunde inte enas om musikalisk inriktning och splittrades.

Hon fick däremot chansen och släppte album i både USA och Japan och sålde bland annat 98.000 exemplar i Japan. Efter att hon sett att det var skivbolaget som tog alla pengar för skivan bestämde hon sig för att bli manager. Hon lanserade bland annat gruppen Play som sålde 1 miljon skivor i USA. Även Play splittrades dock och nu ville hon hem till Sverige.

Smycken, smink och kläder

—Efter tiden i USA förstod jag att jag tänkte mer som en amerikan än som en svensk. Jag satsade på att hitta nya talanger, fortsatte mitt arbete som låtskrivare och har fem bolag idag. Det är bland annat en barnkollektion, kosmetika och smycken. Det viktiga är att utgå från sitt eget hjärta och brinna för det du gör, säger Laila.

Den bästa marknadsföringen är naturligtvis när hon och andra bär produkterna i TV och när hon tipsar sina följare på instagram och när hon bloggar. Hon visar tydligt att hon inte är rädd för att gå utanför ramarna, att hon är målmedveten och inte rädd för att misslyckas.

Att komma igen efter ett misslyckande

Laila blev inte ballerina, fick ingen hjälp av vare sig Arbetsförmedlingen eller socialen, inga eftertraktade roller efter otaliga auditions och blåst på pengar av skivbolagsdirektörer. Det är viktigt att satsa på flera plattformar. —Misslyckas jag med en grej så satsar jag på något annat. Jag lär mig nya branscher genom att fråga och plocka det bästa ur kakan.  Efter flera försök att komma in på TV med programidén, Made in Sweden fick jag, Anders Bagge och Andreas Carlsson förfrågan om att  bli den nya Idoljuryn. Den första reaktionen var att säga nej eftersom den första juryn inte var så omtyckt, betonar Laila.

Men TV 4 ville verkligen att de tog uppdraget. Och efter en hel del övertalning blev det så. Idoljuryn har ökat kändisskapet. Vid frågan om hon håller på med musik idag så svarar hon att hon jobbar med Zara Larssons lansering  i USA.

Måste veta vart du ska

—Även om jag inte hade tagit exakt de steg som jag tagit hade jag varit där jag är idag. Jag visste vad jag ville och jag ger inte upp i första taget., tillägger Laila.

Men hur ska man veta vad man vill frågade någon i publiken?

—Du måste hitta glöden och hitta delmål. Vissa bara pluggar och pluggar utan mål och utan att veta vad de vill. Då är det dags att ta timeout för att reda på det, avslutar hon.  

Laila Bagge är poppis bland studenterna och många var de som ville ha en ”selfie”. Och Laila ställde gladeligen upp.

Christina Almgren