Varning! Alla funktioner på sidan fungerar inte korrekt utan javascript!

Kvalitetsutveckling genom aktionsforskning 7,5 hp

Syftet med kursen är att deltagarna, genom kollegialt lärande, utvecklar kunskap om aktionsforskning och utvecklingsarbete i skolan och förskolan. Aktionsforskning som utgångspunkt innebär att lärare identifierar och undersöker vad de anser vara viktiga frågor för att utveckla undervisningen eller verksamheten. I kursen tillämpas ett undersökande förhållningssätt och arbetet bedrivs genom forskningscirkel som metod.

Kursinnehåll

  • Aktionsforskningens betydelse för praktikutvecklande kunskap
  • Forskningscirkeln som metod
  • Forskningsfrågor i egen praktik
  • Handledning som metod och workshop
  • Kollegialt lärande

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 90 hp med huvudområde pedagogik eller motsvarande eller lärarutbildning/förskollärarutbildning om minst 180 hp. Därtill krävs ett självständigt arbete om 15 hp.

Urvalsregler

Avancerad nivå
Läs mer om urvalsregler

Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Kurskod/Ladokkod: LKAR29
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Tidigare och pågående kurstillfällen

Kurstillfället är inställt

Typ av Kurs
Fristående
Studieform
Campus
Termin
Våren 2020: vecka 04 - vecka 23
Hösten 2020: vecka 34 - 50 (Fortsättning)
Studietakt
13%
Ort
Jönköping
Kurstid
Sen eftermiddag/kvällstid 17.00-19.00 (några gånger per termin)
Platser
25
Kursansvarig
Rebecka Florin Sädbom
Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: Studieavgift
11250kr
Kursplan
HTML  PDF
Anmälningskod
HJ-22690
Senast ändrad 2019-09-04 15:46:24