Kvalitetsutveckling genom aktionsforskning 7,5 hp
Syftet med kursen är att deltagarna, genom kollegialt lärande, utvecklar kunskap om aktionsforskning och utvecklingsarbete i skolan och förskolan. Aktionsforskning som utgångspunkt innebär att lärare identifierar och undersöker vad de anser vara viktiga frågor för att utveckla undervisningen eller verksamheten. I kursen tillämpas ett undersökande förhållningssätt och arbetet bedrivs genom forskningscirkel som metod.Kursinnehåll
- Aktionsforskningens betydelse för praktikutvecklande kunskap
- Forskningscirkeln som metod
- Forskningsfrågor i egen praktik
- Handledning som metod och workshop
- Kollegialt lärande
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 90 hp med huvudområde pedagogik eller motsvarande eller lärarutbildning/förskollärarutbildning om minst 180 hp. Därtill krävs ett självständigt arbete om 15 hp.Urvalsregler
Avancerad nivåLäs mer om urvalsregler
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Kurskod/Ladokkod: LKAR29
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Tidigare och pågående kurstillfällen
Kurstillfället är inställt
Typ av Kurs
Fristående
Studieform
Campus
Termin
Våren
2020:
vecka 04
-
vecka 23
Hösten 2020: vecka 34 - 50 (Fortsättning)
Studietakt
13%
Ort
Jönköping
Kurstid
Sen eftermiddag/kvällstid 17.00-19.00 (några gånger per termin)
Platser
25
Kursansvarig
Rebecka Florin Sädbom
Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: Studieavgift
11250kr
Anmälningskod
HJ-22690
Senast ändrad 2019-09-04 15:46:24